Festival Poldergeest | 25, 26 en 27 mei 2018

Kunst

Van 3 maart tot en met zondag 27 mei 2018 exposeert het collectief Poldergeest in Museum Elburg. Poldergeest bestaat uit Inge Hoefnagel (fotografie/objecten), Pim van Halem (tekeningen),  Mia van der Burg (textielkunst),  Jeanne Rombouts (tekeningen) en Pat van Boeckel (video-installaties. Met “POLDERGEEST III” willen de exposanten een beeld geven van de ruimte en de vlakheid van de nieuwe polders, die meer diepte en geschiedenis hebben dan je zou vermoeden. Tijdens Festival Poldergeest verzorgt het collectief een satellietexpo in de bijgebouwen van de boerderij van Jan Rombouts. Curator Oscar Schrover verzorgt een kunsthistorische reflectie op het werk van Collectief Poldergeest.

In Galerie Aan de Amstel exposeren Anneke Keldermans ( keramiek) en Alma de Leeuw (schilderijen). Beiden refereren in hun getoonde werken aan de polder. Philipine Vinke is de zondag aanwezig om een start te maken aan een nieuw Artmirrors project; een enorme spiegel die ze gaat bewerken met verschillende technieken.

Vanaf zaterdag 26 mei exposeert Rolina Nell in de Vischpoort met ‘Maandag wasdag’. Voor dit werk heeft ze zich laten inspireren door de klederdracht van het voormalig Zuiderzeegebied.

Opendagen biologisch dynamisch boerenbedrijf Jan Rombouts

Op 26 en 27 mei stelt Jan Rombouts zijn biologisch dynamisch boerenbedrijf open voor bezoekers aan Festival Poldergeest. In de schuren is kunst te bekijken van het Collectief Poldergeest en Jan Rombouts zal rondleidingen over het bedrijf verzorgen.

Muziek

Festival Poldergeest trapt om vrijdagavond 25 mei om 19.45 uur af met een concert in de Kloostertuin van Museum Elburg. Muzikant Ernst van der Sloot zal, met zijn vaste trio NOGGUS en gastspeler gitarist Tom Veltien, liedjes over de polder ten gehore brengen. Ernst van der Sloot schreef twee albums met liedjes over zijn ervaringen als bewoner van de Flevopolder:   “Op de bodem van de Zee” en “Polderblues”. Het concert is gratis toegankelijk, de bar van het museumcafé is geopend. U bent vanaf 19.00 uur van harte welkom in de Kloostertuin. Ingang via de Zuiderwalstraat.

Jeanne Rombouts (sopraan) zal in de kippenwei van de boerderij ‘Kip en opera’ opvoeren, een korte opera van Rita Knuistingh Neven

Op zaterdag 26 mei trekt Ernst van der Sloot samen met bassiste Joke van der Sloot als duo TOEDUS on Tour langs de verschillende polderlocaties om voor de muzikale omlijsting van het Festival te zorgen. Bij Galerie Aan de Amstel zal Lieke Groot Koerkamp voor de muzikale noot zorgen.

Dichtkunst

Anne van Rooijen, stadsdichter van Dronten, en Ewoud Gosker, stadsdichter van Elburg, verlenen medewerking aan het Festival. Met zorgvuldig gekozen woorden brengen zij een ode aan de polder, en denken zij met heimwee terug aan de Zuiderzee. Ook Peter Swanborn zal zijn gedichten voordragen.

Lezingen

Over de (aanleg van) de polder is veel gezegd en geschreven. We hebben van beide kanten van het water een deskundig historicus bereid gevonden hun kennis met ons te delen. Namens Oudheidkundige Vereniging Arent thoe Boecop uit Elburg zal Willem van Norel korte lezingen verzorgen. Eén van de lezingen gaat over de vliegtuigen die in WOII zijn neergehaald boven het gebied van het Torenbosje. Frits Schmidt zal vanuit de Stichting Geschiedschrijving in de gemeente Dronten, het verhaal van de inpoldering toelichten. Twee echte polderbewoners gaan hun verhaal vertellen: Dhr Piet Rombouts, een van de eerste 24 polderboeren en José Oosthoek, geboren in de polder en voormalig wethouder van de gemeente Elburg.

Pendeldienst

De Elburgerbrug is tijdens Festival Poldergeest niet opengesteld voor gemotoriseerd verkeer. Daarom zetten wij een pendeldienst in. Daar kunt u voor € 1,00 de hele dag gebruik van maken. De dienst bestaat uit twee busjes, één aan elke kant van het Drontermeer. De busjes rijden non-stop langs alle locaties. U kunt op alle stopgelegenheden in- en uitstappen. Start u in Elburg, dan kunt u het beste parkeren op parkeerplaats “Het Schootsveld” of “De oude Vos”. Op beide parkeerplaatsen mag u gratis parkeren. Voor Dronten kunt u parkeren bij de locaties en vanaf dat punt de pendeldienst nemen. Parkeren bij Beachclub Nu kan ook, maar kost geld. Om aan de andere kant van de brug te komen, steekt u deze te voet over en wacht op het andere busje.

Fietsroute

Festival Poldergeest is prima per fiets te bezoeken. In totaal is de route ruim 20 kilometer. Te fiets kunt u de Elburgerbrug wel oversteken. Klik hier voor de route en de omschrijving!

Vrijdag 25 mei

11.00 – 17.00 uur        Expositie Poldergeest III                                     Museum Elburg

Start 19.45 uur           Concert NOGGUS met gastspeler Tom Veltien      Kloostertuin Museum Elburg

(Inloop va. 19.00 uur via Zuiderwalstraat Trouwingang)