Tentoonstellingen | Actueel

Museum Elburg presenteert normaal gesproken vier tentoonstellingen per jaar. Vanwege de vele werkzaamheden rond de herinrichting zijn er dat de komende jaren drie per jaar. Hierbij gaat het om tentoonstellingen in Museum Elburg of de buitenlocaties (Vischpoort, Kazemat, de muurhuisjes en de kloostertuin).  

Marianne Benkö 'Geweven Natuur' 13 03 2020 | 24 10 2020

Marianne Benkö, geweven natuur | Vrijdag 13 maart  –  Juni 2020
Marianne Benkö, geweven natuur | Vrijdag 13 maart – Juni 2020

Museum Elburg toont dit seizoen werken van Marianne Benkö. Zij koppelt schilderkunst aan weefkunst en vertaalt haar kleurrijke, complexe schilderijen naar monumentale wandtapijten, rijk aan textuur en met mooie diepe kleurnuances.

 

Marianne Benkö heeft als kunstenares haar wortels diep in de tijd en in Hongarije, het land waar zij geboren is. Opgeleid aan de Hongaarse academie en afkomstig uit een kunstenaarsfamilie, gaat haar passie uit naar textielkunst: het weven van wandtapijten geïnspireerd op de natuur. Hoewel zij zich in eerste instantie richtte op de schilderkunst, was het toch het oude weefambacht dat aan haar bleef trekken. In haar recente werk kan het één niet zonder het ander, ieder wandtapijt ontstaat eerst op doek.

 

Het weven van wandtapijten is een heel oude vorm van textielkunst. Vanaf de elfde eeuw werden er overal in Europa handgemaakte wandtapijten gemaakt om koude, tochtige kastelen en andere voorname woonstedes te isoleren. Door niet alleen op functie maar ook op vorm te letten, werden de wandtapijten kostbare versieringen. Ontwerpen werden op ware grote geschilderd en daarna in de Zuidelijke Nederlanden en Frankrijk in weefateliers omgezet in wandtapijten. 

 

Het wandtapijt was ook onderhevig aan mode en in de twintigste eeuw werd het wandtapijt door velen gezien als ouderwets en weefkunst als nijverheid en niet als kunstvorm. Weefateliers verloren hun opdrachten en steeds meer ateliers in West Europa sloten hun deuren.  Marianne Benkö richtte zich in deze tijd voornamelijk op haar schilderijen. Zij kon, inmiddels woonachtig in Nederland, geen weefatelier vinden dat haar ontwerpen kon weven.

 

Het laatste decennium is er weer meer aandacht voor weefkunst. Door technologische vernieuwing is het mogelijk geworden om machinaal Jacquard te weven. Het oude ambacht is in een nieuw jasje gestoken. Marianne Benkö heeft een atelier gevonden waar haar schilderijen digitaal worden omgezet in weefontwerpen die vervolgens machinaal geweven worden. Toch blijft weven mensenwerk en ieder kunstwerk van Marianne Benkö handwerk. Na het machinaal weven brengt zij op ieder werk met de hand details aan. 

 

Benkö vindt haar inspiratie in de natuur: bomen, water, luchten. Door te weven met verschillende soorten garen, van verschillende dikte en met diverse bindingen, krijgt haar werk een schitterend gelaagd karakter. Door de manier waarop kunst- en daglicht steeds anders op de werken vallen, valt het oog ook steeds op andere details. De middeleeuwse combinatie van functie en vorm is trouwens tegenwoordig ook weer actueel. Kunstwerken uitgezocht omdat ze de koper raken, blijken een fantastisch effect te hebben op akoestiek in huizen en gebouwen.

meer lezen 0 Berichten

Beelden in de Kloostertuin - 22 06 2020 | 24 10 2020

De Kloostertuin is gratis te bezoeken van 22 juni t/m 24 oktober op dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur.

Met werk van Willem Bultman, Didi kanis, Walda Mees en Camille van Os.

 

Deelnemende kunstenaars:

 

Willem Bultman (1951)

Ik ben in 1951 in Oldebroek als boerenzoon geboren. Ik heb een bouwkundige opleiding en ben bijna heel mijn leven als ambtenaar bij de gemeente Elburg werkzaam geweest. Toen ik in 1991 40 jaar werd besloot ik mijn horizon te verbreden en ben ik met een studie voor leraar tekenen en schilderen begonnen aan de Hoge school Windesheim in Zwolle. Sinds ik in 1995 afgestudeerd ben geef ik teken- en schilderles in mijn eigen atelier. Vanaf 2016 geef ik hier ook beeldhouwles. Verder werk ik als autonoom kunstenaar en maak ik schilderijen en beelden. Nadat ik in 2014 met vervroegd pensioen ben gegaan heb ik een eigen bedrijfje gestart onder de naam “atelier Willem”. Hier werk ik aan eigen kunst, geef ik les en maak ik ontwerpen voor gebouwen en werk ik ook in opdracht.

 

www.willembultman.nl

atelierwillem@gmail.com

 

Didy Kanis (1952)

Op jonge leeftijd was ik al bezig met tekenen en schilderen. Mijn interesse voor kunst kwam tot verdere ontwikkeling aan de Vrije Academie in Nunspeet, waar ik jaren teken, aquarel en boetseer cursussen volgde. Tijdens deze periode vond ik mijn passie in boetseren en keramiek. Sinds 2007 heb ik een eigen atelier aan huis waar ik mijn werk exposeer en cursussen geef in boetseren, keramiek en raku stoken.

 

Mijn beelden zijn veelzijdig, realistisch modern en soms met een vleugje humor. De veelzijdigheid van het werk kenmerkt zich in diversiteit in gebruikte materialen en afwerkingen zoals glazuur, oxides kleurpigmenten, engobe, was en acryl, dit veelal tot uiting gebracht in onderwerpen van vrouwenfiguren, oosters en dieren. Ook maak ik beeldjes van brons.

 

www.keramiek-panta-rei.nl

didykanis@gmail.com

 

Walda Mees (1955)

 Na een jeugd van eindeloos buiten spelen, tekenen en knutselen is Walda leerkracht handvaardigheid geworden (N20). Klei blijkt haar favoriete materiaal door de kneedbaarheid, structuur en de talloze mogelijkheden. Het vormgeven in klei geeft haar veel voldoening.

Op zoek naar een manier om de beelden ijler en luchtiger te maken gaat ze lessen volgen in het maken van wasmodellen zodat ze, naast keramische beelden, ook beelden kan maken, die in brons gegoten kunnen worden.

Walda’s onderwerpkeuze wordt bepaald door haar liefde voor de natuur in brede zin en dieren in het bijzonder. In haar beelden tracht ze het karakter van het dier op te roepen en tegelijk vraagt ze aandacht voor hun pracht, kracht en eigenheid, in een jachtige wereld waar zo gemakkelijk voorbijgegaan wordt aan wat de natuur ons te bieden heeft.

‘Bezig met het vormen verlies ik alle besef van tijd en voel ik een grote verbondenheid met het object. Die verbondenheid blijft, waardoor mijn leven verrijkt wordt. En daarbij is het heerlijk om te doen.’

 

www.waldamees.nl

waldamees@hotmail.com

 

Camille van Os (1961)

Camille van Os streeft er naar om met relatief eenvoudige lijnen en een fijne balans, een visuele spanning te creëren. In haar bronzen beelden laat ze de authenticiteit van het onderwerp tot uitdrukking komen. De dier- en mensfiguren hebben kenmerkende, soms speelse, en vooral dynamische houdingen en vertederen door hun onbevangenheid. Ze belichten het pure zijn.

Van Os raakt geïnspireerd door bepaalde gebeurtenissen in haar leven en de interactie met haar directe omgeving. Ze observeert het karakter van mens en dier en is gefascineerd door de beweging, ontwikkeling en kracht die zij waarneemt. In de vorm wijkt zij soms bewust af van deze concrete waarnemingen, laat ze storende details weg of zet die juist zwaarder aan. Belangrijk is dat de eigenheid van de figuur zichtbaar en tastbaar wordt. Dat het karakter spreekt, het de toeschouwer raakt en een emotie teweeg brengt.   

 

www.camilos.nl

camillevanos@hotmail.com

0 Berichten