De Mozes in Chagall – Expositie van grafisch werk van Marc Chagall

De tentoonstelling ‘De Mozes in Chagall’ is vanaf 1 maart 2017 te bezichtigen in Museum Elburg. Er wordt grafisch werk van Marc Chagall (1887 – 1985) getoond waaruit zijn grote verbintenis met het leven van Mozes blijkt. De originele litho’s, etsen en houtsnede komen uit de Collectie Wuyt. Het museum organiseert rondleidingen, lezingen en andere activiteiten

Marc Chagall behoort tot de grootste beeldende kunstenaars van de twintigste eeuw. Zelf had hij er geen moeite mee zich te scharen onder de grootste westerse kunstenaars aller tijden. Zijn kleurgebruik is fabelachtig en nauw verbonden met de betekenis die wij, vaak onbewust, toekennen aan de vele kleuren en kleurcombinaties. Ook zijn beeldtaal probeert hij te puren uit de gemeenschappelijke, diepere lagen van associaties in westerse mensen. Die beelden en kleuren spreken daarom breed aan en zijn niet voorbehouden aan een selecte groep van kunstliefhebbers en -kenners.

Drie periodes in het leven van Chagall

De eerste (ruim) dertig jaren was Chagall de leergierige idealist, de tweede dertig jaren wil hij zich allereerst grote bekendheid als ‘gevierd kunstenaar’ verwerven. Hij laat zich door iedereen met ‘Maître’ aanspreken en zorgt voor een financieel onbekommerd bestaan. De bekommernissen om de holocaust en Chagalls vlucht voor de nazi’s naar Amerika in 1941 doen in hem het besef groeien dat hij iets met zijn kunstenaarschap moet doen om de wereldvrede een stapje dichterbij te brengen.

De laatste dertig jaren van zijn leven zal hij zijn kunstenaarschap hier volledig aan wijden. Niet meer als de gedreven jonge idealist, maar als zoeker naar die vrede en als bieder van steun aan initiatieven van anderen die ook naar die vrede haken. Om zijn kleuren bij een breed publiek te brengen maakt hij gebruik van de techniek van de pochoir, de collotype en andere speciale druktechnieken. Chagall leert zich (op 65-jarige leeftijd) de kleurenlitho techniek aan, waarmee een waterval aan meer dan duizend werken onafgebroken door suist tot in zijn laatste levensjaren. In deze tijd zal hij ook een serie van 24 kleuren houtsneden maken voor de uitgave van een veertigtal gedichten van hem. Deze houtsneden zijn tot op de dag van vandaag niet geëvenaard. In de expositie ziet u hoe Chagall zijn eigen leven vergelijkt met dat van de Bijbelse Mozes. De expositie omvat o.a. de complete Hadassah-serie, een aantal grote affiches, de beroemde Mozes-(litho)serie uit 1956, twee Mozes-etsen uit de Vollard-Bijbelserie, een aantal andere Mozes-werken en een aantal hier aan gelieerde portretten en litho’s.

De Klokken van Chagall

Tot en met 8 april is de reizende expositie “De klokken van Chagall - Na 60 jaren” onderdeel van de tentoonstelling. Dit is een presentatie rondom het verschijnen van het gelijknamige boekje en uitgifte van een luxe-editie, waarin een origineel Kwadraatblad nr. 7 uit 1956 is opgenomen. Deze bevat een bijzondere litho, namelijk de enige litho van Chagall die niet in Frankrijk is gedrukt maar in Nederland.

Activiteiten

Er worden diverse mogelijkheden geboden om deel te nemen aan een rondleiding en u kunt zich inschrijven voor verschillende lezingen. Momenteel zijn de volgende data al bekend:

Dinsdag 14-03            Lezing ‘De klokken van Chagall’ door drs. Pieter Zuidema, hoofd van Chagall Research Centre Wuyt.

Dinsdag 11-04           Lezing ‘De Mozes in Chagall’ door drs. Pieter Zuidema, hoofd van Chagall Research Centre Wuyt.

Dinsdag 25-04             lezing Drs. Jan Timmerman: De tijd van Chagall

Dinsdag 09-05             Lezing Drs. Jan Timmerman: De tijd van Chagall