Lezing over Chagall en zijn tijd in Museum Elburg

Op dinsdag 25 april verzorgt drs. Jan Timmerman een lezing bij de expositie ‘De Mozes in Chagall’, die in Museum Elburg te zien is tot 9 september. De lezing vindt plaats in de Refter van Museum Elburg (ingang Zuiderwalstraat). De lezing over Marc Chagall en zijn Russisch-Joodse achtergrond is de eerste van een tweeluik die drs. Timmerman zal verzorgen. De tweede lezing vindt plaats op dinsdag 9 mei.

Drs. Timmerman studeerde kunstgeschiedenis en geeft leiding aan de Stichting Hollandse Academie, die lezingen over kunst, cultuur en cultuurhistorie verzorgt in Nederland en het buitenland. Hij is een rasechte verteller en zal de context waarbinnen de werken van Chagall zijn ontstaan beeldend voor u kunnen beschrijven.

Marc Chagall wordt gezien als een van de belangrijkste schilders van de vorige eeuw. Zijn werk is uniek omdat hij zijn visie gaf op de joodse wereld waar hij uit voort kwam. Het was de Russische wereld van voor de Eerste Wereldoorlog, met de kleine joodse stadjes, de “shtetl”. In zijn werk komen de joodse motieven voortdurend terug, af en toe vermengd met christelijke symboliek.

Hij werkte in de shtetl, studeerde in het elegante St.Petersburg maar ook in het wervelende Parijs van Picasso. Terug in Rusland belandde hij midden in de Russische Revolutie. In de nieuwe Sovjet Unie bleek geen plaats voor hem. Via Berlijn weer naar Frankrijk, nu definitief. Maar in de Tweede Wereldoorlog moest hij vluchten naar New York waar hij met een kring vrienden de Jiddische taal onderhield. Een leven vol cultuurschokken, dwars door de geschiedenis van de 20ste eeuw. De hoogtepunten van zijn werk moesten na de oorlog nog komen, het plafond van de Opera in Parijs en de indrukwekkende ramen in het Hadassah ziekenhuis in Jeruzalem. Zijn werk en zijn levensverhaal roepen emoties op. Chagall was een dichter met verf.

De zaal gaat open om 19.30 uur, de lezing begint om 20.00 uur. De entree bedraagt € 7.50, voor leden van de Verenging Vrienden van Museum Elburg € 5,00. Kaartverkoop op de avond zelf aan de deur. Het is mogelijk na afloop van de lezing de tentoonstelling te bekijken.