Lezing 'De Klokken van Chagall' di 14 maart 2017

Op dinsdag 14 maart houdt drs. Pieter Zuidema, hoofd van het Chagall Research Centre Wuyt, een lezing over het voorkomen van (staart)klokken op het werk van kunstenaar Marc Chagall. De lezing vindt plaats in de Refter van Museum Elburg (ingang Zuiderwalstraat) en hoort bij de reizende expositie “De Klokken van Chagall” die tot 8 april te zien is in Museum Elburg.

Tussen 1955 en 1974 wordt door steendrukkerij de Jong & Co uit Hilversum een serie ‘Kwadraatbladen’ uitgegeven. Met het zevende Kwadraatblad ‘De klokken van Chagall’ worden in 1957 de bladen definitief op de kaart gezet. Het verhaal rond “De Klokken van Chagall” is illustratief voor het idealisme en het enthousiasme van eindredacteur Pieter Brattinga en zijn medewerkers.

“De Klokken van Chagall” is een essay geschreven door Joop Beljon, hij wilde zijn essay graag laten illustreren door de kunstenaar zelf. Brattinga regelde een bezoek aan Chagall. Na enkele dagen was Chagall klaar met de klokken litho. Deze litho is erg bijzonder omdat het de enige lithografie is van Chagall die niet is gedrukt door Charles Sorlier bij de Mourlot drukkerij in Frankrijk.

Tijdens zijn lezing zal drs. Pieter Zuidema aandacht besteden aan het Kwadraatblad uit 1957 en aan het recent verschenen boekje "De klokken van Chagall - na zestig jaren"; een eerbetoon aan zowel Brattinga als Chagall. De kern van zijn verhaal betreft een 21e-eeuwse kijk op het gebruik van de staartklokken in Chagalls kunstwerken. Drs. Pieter Zuidema bespreekt hoe de staartklokken van Chagall alles te maken hebben met ons denken over de tijd, gevoed door de beleving ervan en de ideeën die in het Europese gedachtengoed liggen opgeslagen.

De zaal gaat open om 19.30 uur, de lezing begint om 20.00 uur. De entree bedraagt € 7.50, voor leden van de Verenging Vrienden van Museum Elburg € 5,00. Kaartverkoop bij de balie van Museum Elburg of op de avond zelf aan de deur.