Fantasieën in glas | 7 september 2019 tot en met 29 februari 2020

In Museum Elburg is tot eind februari de tentoonstelling “Fantasieën in Glas” te zien. Deelnemende kunstenaars zijn:  Lia Koster, Els van der Scheer, Fredy Wubben, Jan Hooghiemstra en Martin Mödden.

Het is een prachtige expositie geworden, die in samenspraak met de kunstenaars en met hulp van leden van de kunstgroep tot stand gekomen is. Omdat er werk te zien is van 5 verschillende kunstenaars, geeft de expositie geeft een goed beeld van de verschillende technieken en stijlen, die ook bij glaskunst bestaan.

Bij glasfusion worden stukken glas, veelal in verschillende kleuren met elkaar versmolten tot prachtige vormen, zowel figuratief als abstract. Lia Koster maakt gebruik van deze techniek. Lia maakt losse werken maar ook grote installaties van glas en staal. Van haar staan ook een aantal werken in de Kloostertuin.

Bij sandcasting wordt eerst een mal gevormd in zand, waarna vloeibaar glas in de mal gegoten wordt. Daarna gaat de bak in de oven en wordt het glas op hoge temperatuur gebakken. Het resultaat is heel bijzonder. Hierdoor ontstaat een ruwe kant, de kant waar het glas het zand raakt, en een gladde kant. Dit zie je terug het werk van Jan Hooghiemstra, hij laat ook kleine voorwerpen in zijn glas opgaan.

Els van der Scheer werkt veel met glas-in-lood, een techniek waarbij stukjes glas in H-vormige loden strippen wordt gemonteerd. Els combineert glas-in-lood met hout, het hout bepaalt de vorm van het glas. Zij gebruikt gekleurd glas, de ramen in onze kapel zijn glas-in-lood ramen van kleurloos glas. Soms wordt deze techniek gekoppeld aan gebrandschilderd glas, bijvoorbeeld het grote raam in de kapel en het werk van Els van der Scheer dat ook in de kapel staat.

Tenslotte, misschien wel de bekendste techniek: geblazen glas. Bij handgemaakt, mond geblazen glas, worden glazen voorwerpen vervaardigd door lucht te blazen in roodgloeiend, vloeibaar gemaakt glas. Door te blazen, draaien en knippen, ontstaan de mooiste vormen. In deze tentoonstelling zijn de werken van Fredy Wubben daar een mooi voorbeeld van, zij combineert glas veelal met brons.

Met de medewerking van Martin Mödden uit onze Duitse partnergemeente Haselünne, is de tentoonstelling ook internationaal geworden. Martin Mödden gebruikt veel van bovenstaande technieken maar voegt daar het werken met versneden glas en zandstralen aan toe.

De komende maanden verzorgen een aantal  deelnemende kunstenaars workshops in Museum Elburg. Bovendien zal er op zaterdag 16 november een bezoek aan het atelier van Jan Hooghiemstra in Oentsjerk gebracht worden.  Informatie over data en prijzen volgt.