Martin Monnickendam - Veelzijdig colorist op de Veluwe 09 06 2018 | 15 09 2018

Van 9 juni tot en met zaterdag 15 september 2018 staat de Amsterdamse kunstenaar Martin Monnickendam centraal in twee Elburgse musea. Museum Elburg toont tekeningen en schilderijen van Veluwse landschappen, Museum Sjoel Elburg exposeert tekeningen met joodse thematiek.

Veelzijdig kunstenaar

Martin Monnickendam leefde van 1874 tot 1943. Hij groeide op in een liberaal joods gezin in Amsterdam, maar bracht regelmatig vakanties door op de Veluwe. Van kinds af aan wilde hij niets liever dan tekenen. Vanaf zijn twaalfde jaar volgde hij lessen op de tekenschool van Felix Meritis en van 1891 tot 1893 studeerde hij aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daar ontwikkelde hij zich tot veelzijdig en uiterst productief kunstenaar: hij schilderde, aquarelleerde, etste, tekende en lithografeerde. Na zijn overlijden op 4 januari 1943 – vlak voordat hij gedeporteerd zou worden – liet hij een enorm oeuvre na. Daarvan zijn inmiddels ruim 4.000 werken gecatalogiseerd.

Colorist pur sang

Monnickendam werkte in een impressionistische stijl en gebruikte behalve verf ook vaak krijt. Hij stond bekend om zijn uitbundige kleurgebruik dat zo levendig was dat andere schilders hun werk niet graag naast dat van hem zagen. Als onderwerpen koos Monnickendam vaak de stad Amsterdam of joodse thema's. Maar ook schilderde hij stillevens, stadsgezichten en landschappen op de Veluwe.

Gezichten op de Veluwe

Vanuit zijn vakantiehuis in Stroe trok Martin Monnickendam over de hei, door de bossen en langs dorpjes en legde het landleven en de natuur vast. Ook maakte hij er portretten en schilderijen van zijn twee dochters Roos en Ruth, die hij kreeg met Alice Mouzin met wie hij in 1906 was getrouwd.

Voor het inzien van de biografie van Martin Monnickendam kunt u ‘hier’ klikken.

“Op stap met Monnickendam”

Ter gelegenheid van de exposities met werken van Martin Monnickendam in Museum Elburg en Sjoel Elburg zal Monnickendam-expert Mr R.J.C. van Helden op dinsdag 19 juni een lezing houden in de Refter van Museum Elburg.

Tijdens de lezing geeft de heer Van Helden een wervelende kijk in het leven en werk van de Amsterdams joodse schilder Martin Monnickendam (1874-1943). Van Venetië tot Rotterdam, van Scheveningen tot  Zandvoort, alles weergegeven met verve, passie en met een buitengewoon sterk coloriet. Kortom een feest om naar te kijken én naar te luisteren.

De heer Van Helden is voorzitter van de Vereniging Vrienden van de schilder Martin Monnickendam die de nalatenschap van de schilder behartigt. De afgelopen decennia heeft de vereniging veel verloren gewaande werken van Martin Monnickendam opgespoord en laten restaureren. De vereniging zet zich in voor de naamsbekendheid van de schilder en was van grote waarde bij het samenstellen van de beide exposities in Elburg.

Martin Monnickendam leefde van 1874 tot 1943. Hij groeide op in een liberaal joods gezin in Amsterdam, maar bracht regelmatig vakanties door op de Veluwe. Hij ontwikkelde  zich tot veelzijdig en uiterst productief kunstenaar: hij schilderde, aquarelleerde, etste, tekende en lithografeerde. Na zijn overlijden op 4 januari 1943 – vlak voordat hij gedeporteerd zou worden – liet hij een enorm oeuvre na. In Sjoel Elburg is momenteel de expositie “De joodse gemeenschap door de ogen van Martin Monnickendam’ te zien. In Museum Elburg is tegelijkertijd de expositie “Martin Monnickendam, veelzijdig colorist op de Veluwe” te bezichtigen.

De lezing vindt plaats in de Refter van Museum Elburg, ingang Zuiderwalstraat. De zaal gaat open om 19.30 uur, de lezing begint om 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt € 5,00.  Leden van de Vereniging Vrienden van Museum Elburg en Sjoel Elburg betalen € 2,50. Gezien het beperkt aantal plaatsen is reserveren raadzaam. U kunt een mail sturen met uw naam en het gewenste aantal plaatsen naarinfo@museumelburg.nl

Leo v zeeburg (zaterdag, 25 maart 2023 15:57)

Ik heb hier een schilderij van martin monnickendam van de vispoort uit 1931 ik wou wat meer info

Museum Elburg (dinsdag, 28 maart 2023 12:23)

Dag meneer Van Zeeburg,
    Als u ons een mail stuurt (info@museumelburg.nl) met een foto van het schilderij en de exacte vraag, kijken we wat we voor u kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
    Team Museum Elburg