Koffieconcert vrijdag 25 mei Susterenkoor St.-Agnes

Het susterenkoor St.-Agnes geeft op vrijdag 25 mei om 11.00 uur een bijzonder concert in de kapel van Museum Elburg.  Op het programma staan enkele  Gregoriaanse liederen onder meer van Mozart en hetJubilate Deo omnis terra gebaseerd op Psalm 65 en 66.

In de middeleeuwse kloosterkapel van Museum Elburg met haar schitterende akoestiek brengt het koor verder werken ten gehoor van Telemann en Mendelssohn. Bezoekers van het concert zullen enkele malen in de gelegenheid worden gesteld mee te zingen met het koor. Dat alles onder de bezielende leiding van dirigente Grietje Roozeboom.

De kapelzaal is geopend vanaf 10.30 uur. De entree kost € 5,-- p.p. inclusief een kopje koffie of thee. De kaartverkoop start vanaf  15 mei aan de kassa van VVV / Museum Elburg.

Het susterenkoor St.-Agnes werd opgericht in 2012 en is vernoemd naar de patronesse van het Elburgse Agnietenklooster St.-Agnes, een dertienjarige vroegchristelijke martelaar.

Het Agnietenklooster in Elburg

Het Agnietenklooster is het op twee na oudste stenen gebouw van Elburg. Uit 1418 dateren de eerste gegevens over het klooster. Hieruit blijkt onder meer dat de “Susteren” al gebouwen in hun bezit hadden. Onder de bezielende leiding van hun priester en leidsman Lubbertus Ghertsz breidden zij het klooster in korte tijd sterk uit. In 1425 wordt hun verlangen naar een strenger kloosterleven ingewilligd, de kloostergebouwen worden een gesloten convent. Omdat de kloosterlingen zich onder het patronaat van St.-Agnes hadden gesteld werd het gebouw het Agnietenklooster genoemd.

Naar Agnes werden nonnenkloosterordes de "Agnieten" genoemd, die ontstonden rond het begin van de 15e eeuw. Deze zusterordes verenigden zich in het convent der susteren van Sinte Agnieten. Tegenwoordig komt de naam Agnieten veelvuldig voor in de aanduiding van kapellen, christelijke scholen en straatnamen. Museum Elburg is gevestigd in het oude Agnietenklooster.