GELREDAG 19 NOVEMBER IN ELBURG

Amsterdam heeft het Joods Historisch Museum over het rijke joodse leven in de grote steden, Museum Sjoel Elburg is hét museum voor de geschiedenis van het Jodendom in de provincie. Niet verwonderlijk, want Elburg kende immers veel joodse inwoners. Het museum is gevestigd in de prachtige synagoge, de sjoel. Museum Sjoel Elburg heeft in verband met  de Gelredag op 19 november  de entree gehalveerd tot slechts 3 euro.

Museum Elburg aan de Jufferenstraat is het startpunt voor bijzondere stadswandelingen, die om 11.00 uur, 12.00 uur en 13.00 uur starten. Museum Elburg heft van 10.00 tot 13.00 uur geen entree en van 13.00 tot 17.00 uur kost een kaartje ook drie euro.

Elburg

Geen stad in Nederland zo bijzonder als Hanzestad Elburg. Eind 14e eeuw gebouwd volgens een bouwontwerp, met rechthoekige straten en muren met torens daar omheen. Bijzonder is dat de grote kerk niet in het midden ligt, maar in een van de hoeken. Buiten de vesting, bij de Vischpoort verrees de visserijhaven. Van daaruit was er toegang tot de Zuiderzee. Wie nu in Elburg loopt, waant zich nog steeds in de middeleeuwen. Eén van de meest iconische gebouwen van Elburg is het Agnietenklooster, nu Museum Elburg: startpunt voor deze Gelredag.

Gelredag

Museum Elburg heeft een uitgebreide collectie voorwerpen over de geschiedenis van Elburg en de omgeving. U kunt de voormalige kloosterpanden bezoeken, inclusief de bijzondere, middeleeuwse dubbelkapel. Behalve enkele Elburgse musea zijn de kazematten, de historische Vischpoort en het muurhuisje op deze Gelredag van 10.00 tot 13.00 uur gratis toegankelijk voor bezoekers. In Museum Elburg zijn optredens van het Susterenkoor Sint Agnes (tussen 11.00 uur en 12.00 uur).

Ridders van Gelre

De Gelredag maakt onderdeel uit van het TV-programma 'Ridders van Gelre' van Omroep Gelderland. Daarin gaan Ridders Bas Steman en René Arendsen op zoek naar de rijke geschiedenis van Gelderland. Elke maandag is er een ander thema; deze week is dat ’Het joodse leven in Gelderland’. De TV-uitzending begint om 17:20 uur en het programma wordt ieder uur herhaald. Op 19 november is de Gelredag bij Museum Elburg , Jufferenstraat 6-8, Elburg. Alle informatie over deze Gelredag is te vinden op www.spannendegeschiedenis.nl/gelredagen.