Rabo Museum Kidsweek - herfstvakantie

Kinderactiviteiten in Museum Elburg

15 10 16 | 22 10 16 (zondag en maandag uitgezonderd)

De Museumvereniging en de Rabobank Noord-Veluwe hebben de handen voor de tweede keer ineen geslagen en organiseren in samenwerking met een vijftal musea uit de omgeving de Rabo Museum Kidsweek tijdens de herfstvakantie. Kinderen tussen 4 en 12 jaar hebben in de week van 19 september een uitnodigingskaart van de Rabobank ontvangen. Deze kaart staat gelijk aan gratis entree in het museum tijdens de gehele herfstvakantie.

Museum Elburg draagt zijn steentje bij en biedt tijdens de gehele herfstvakantie binnen openingstijden kinderactiviteiten aan. Als knallende afsluiter zal op zaterdag 22 oktober ook de Gelderse Museumdag plaatsvinden waarop de laatste ‘Beleef het Klooster’ van het jaar zal plaatsvinden en de nonnen weer tot leven komen.

‘Speuren maakt alles leuker en spannender’ 4+

zaterdag 15 oktober (11.00 – 17.00 uur)

Speuren door het museum en zo de plattegrond naar de schat vormen door goed om je heen te kijken. Dat kan in Museum Elburg. Vind jij de schat dan verdien je wat!

‘Boekbinden & bandweven’ 6+

dinsdag 18 oktober (13.00 – 16.00 uur)

Museum Elburg was vroeger een nonnenklooster. De nonnen daar waren de hele dag bezig met het geloof en dus ok met de bijbel. De bijbel werd door nonnen gekopieerd, maar niet met een kopieerapparaat zoals nu. Nee, dat bestond toen nog niet. De nonnen moesten een bijbel overschrijven met een ganzenveer.

Wij laten je zien wat er allemaal moest gebeuren voor een boek gelezen kon worden. En dan mag je het zelf proberen!

Ook is er een speurtocht door de stad gemaakt voor de slimme kinderen onder ons. Deze neemt je mee op pad langs bijzondere huizen die je wellicht nog niet eerder opvielen.

Vroeger maakten de nonnen alles zelf en dus ook sieraden. Met een paar kartonnen en wol maak je zo een eigen armband. Deze activiteit is makkelijk te doen voor kinderen die al iets ouder zijn en het interessant vindt om eens te weven. Kies je eigen kleur en maak zo je eigen geweven armband.

‘Van foto tot schilderij’ 9+

woensdag 19 oktober (13.00 – 16.00 uur)

Er zijn veel schilderijen van Elburg gemaakt, maar herken jij deze plekken ook? Wat is jouw favoriete plekje in de stad? Na het bekijken van de schilderijen kun je de stad in om jouw favoriete plek te fotograferen en na te schilderen (eigen fototoestel of mobiele telefoon meenemen).

‘Kloosterkijkdoos maken’ 6+

donderdag 20 oktober (11.00 – 17.00 uur)

Museum Elburg was ooit een echt klooster met overal werkende, zingende en biddende nonnen. Als je rondloopt door het oude klooster en goed kijkt dan kun je daarna het klooster nabouwen in je kloosterkijkdoos.

‘Vroeger en Nu, 100 jaar terug!’ 4+

vrijdag 21 oktober (13.00 – 16.00 uur)

Ben je ook zo benieuwd hoe jouw opa en oma hebben geleefd? Hoe wasten ze zonder wasmachine of hoe maakten ze koffie? Hoe zag een school eruit en wat voor spelletjes deden ze 100 jaar terug? Je mag zelfs een kijkje nemen in het muurhuisje die is ingericht alsof je terug in de tijd gaat. Kom erachter in Museum Elburg en maak het mee!

100 jaar terug; Breugheliaanse spelen, schooltje 1900, tobbe wassen, koffie malen, keitjesstoep leggen

Gelderse Museumdag – Beleef het Klooster 4+

zaterdag 22 oktober (12.00 – 16.00 uur)

Het oude klooster komt tot leven. Overal lopen nonnen door Museum Elburg die oude ambachten beoefenen en verhalen vertellen over vroeger. Kinderen kunnen zich die middag ook verkleden in een habijt en veel activiteiten doen: kalligraferen, middeleeuwse maskers maken, papier maken en kloostermoppen bakken. Ook voor de (groot)ouders is het de moeite waard.

Speurtocht Elburg stad 6+

zaterdag 15 oktober t/m vrijdag 21 oktober (11.00 – 17.00 uur)

Er is een speurtocht door de stad gemaakt voor de slimme kinderen onder ons. Deze neemt je mee op pad langs bijzondere huizen die je wellicht nog niet eerder opvielen. Zo leer je heel veel over de stad Elburg! Als je nog net iets te jong bent kun je de speurtocht natuurlijk ook gewoon met de hulp van je (groot)ouders doen.

Naast Museum Elburg doen de volgende musea ook mee aan de Rabo Museum Kidsweek:

-      Noord-Veluws museum in Nunspeet

-      Veluws Museum Hagedoorns Plaatse in Epe

-      Boerderijmuseum ‘de Bovenstreek’ in Oldebroek

-     Kasteel Cannenburch in Vaassen

Kijk voor meer aanbod en informatie op www.museumkidsweek.nl

In de week van 19 september heeft de Rabobank Noord-Veluwe aan alle jongere klanten een kaart gestuurd die als gratis toegangskaart dient voor één van de musea. Mocht een kind willen deelnemen zonder kaart dan is de entree gratis. Het deelnemen aan de activiteiten per dag kost € 2,50 per kind, (groot)ouders krijgen ruim 30% korting en betalen nog maar € 4,- per persoon. De speurtocht door de stad Elburg is ook verkrijgbaar aan de balie. Zonder Rabobank uitnodigingskaart kost deze € 1,- anders is hij gratis.

Opmerking: kinderfeestjes en BSO/kinderopvang etc. vallen niet onder deze actie.