Lezing grafische technieken

Zaterdag 4 juni 2016

Op zaterdagmiddag 4 juni verzorgt Else van Luin in de Refter van Museum Elburg een lezing over grafische technieken, over wat zij inhouden en hoe zij in de loop van de geschiedenis zijn ontstaan. Ook zal Else van Luin uitleggen hoe je een houtsnede, een ets, litho, zeefdruk, collagraphprent en monotype maakt. Deze lezing behoort tot een van de activiteiten die Museum Elburg organiseert in verband met de expositie ‘Kuno Brinks, De wereld in lijnen – tekeningen en gravures’.

Het woord ‘grafiek’ is afgeleid van het Griekse ‘grafein’, dat ‘krassen’ of ‘graveren’ betekent. Grafiek is een verzamelwoord, onder andere houtsneden, etsen en steendrukken vallen er onder. Het duidt op de werkwijzen waarmee zichtbare tekens kunnen worden aangebracht, het tekenen. Oorspronkelijk werd er in reliëf getekend, later ook met kleurstof. In het taalgebruik is de betekenis van grafiek door de eeuwen heen beperkt tot ‘drukkunst’.

Else van Luin is als gastconservator betrokken bij de expositie  over Kuno Brinks en weet als grafisch kunstenaar heel toegankelijk de overeenkomsten en verschillen te benoemen tussen etsen, gravures, droge naald techniek en litho’s. Ze vertelt over de balans tussen uniciteit van een kunstwerk en de mogelijkheid tot het veelvuldig (zelfs oneindig) reproduceren ervan. Ook voor ervaren kunstenaars blijft grafiek altijd een uitdaging, als er ook maar een lijntje verkeerd staat, is de hele plaat waardeloos en al het werk voor niets. Daarnaast zal er een ronde langs de tentoonstelling ‘Kuno Brinks – De wereld in lijnen’ worden gedaan.

Vanaf 15:00 uur is het museumcafé geopend te bereiken via de trouwingang aan de Zuiderwalstraat. Om 15:30 uur zal de lezing beginnen. Toegangskaarten zijn voor € 7,50 (vrijwilligers en vrienden van Museum Elburg betalen € 5,-) te koop bij de balie van VVV/Museum Elburg of bij aanvang van de lezing. Met uw toegangskaartje ontvangt u tevens een kopje koffie of thee.

Elburg, 25 mei 2016