Punters in de gracht van Elburg

Altijd al op een punter mee willen varen? Dat kan op vrijdag- en zaterdagavond 8 en 9 november in de stadsgracht van Elburg. Puntervereniging Ons Belang verzorgt die avond samen met Museum Elburg vaartochtjes met mooi verlichte punters. Tussen 18.00 en 21.00 uur varen 7 punters langs de verlichte stadswal tussen de Zwolscheweg en de Goorbrug. Er kunnen 2 personen op een punter meevaren. Voor zwemvesten, stuurmannen en roeiers is gezorgd.

Dit evenement, “Licht op de Admiraal”, is één van de activiteiten die worden georganiseerd in het kader van het Van Kinsbergenjaar. Dit jaar is het 200 jaar geleden dat Admiraal Van Kinsbergen is gestorven, dat wordt in Elburg herdacht omdat de Admiraal veel voor Elburg heeft betekend. Naast zijn carrière bij de Nederlandse Marine was Van Kinsbergen vooral een groot weldoener. Hij hechtte veel belang aan goed onderwijs en richtte in Elburg het Instituut Van Kinsbergen op. Dit was een school waar jongens werden voorbereid op een carrière bij de Marine. Omdat Van Kinsbergen onderwijs zo belangrijk vond en een groot weldoeners was, hebben de organisatoren van dit evenement besloten geen entree te heffen  maar een gift te vragen voor een actueel onderwijsproject: Youth Support Gambia.

Youth Support Gambia

Youth Support Gambia is een Elburgs project, in 2018 opgestart door Willeke van Westing. Het doel van dit project is om kinderen en tieners in Kartong, een kustplaats in het Zuidwesten van Gambia, te ondersteunen om naar school te gaan. Dit gebeurt door middel van sponsoring vanuit sponsorfamilies. Een projectpartner in Gambia ziet toe op de besteding van de sponsorgelden. Er zijn dus korte lijntjes met de gesponsorde kinderen en er blijft niets aan de strijkstok hangen. Iedere euro die wordt gesponsord wordt ook echt besteed aan het onderwijsproject.

Op dit moment worden 50 kinderen gesponsord,  waaronder ook een aantal tieners. Het zijn kinderen die niet meer naar school kunnen gaan omdat hun ouders ziek zijn geworden, overleden zijn of te weinig inkomen hebben om hun kinderen naar school te laten gaan. Met de sponsoring kunnen ze alsnog naar school.

Vaar mee op een punter en geef een gulle gift voor dit bijzondere project. De kinderen van Kartong zullen je dankbaar zijn. Om het programma compleet te maken is er een stadsgids die in de stad meer vertelt over Van Kinbergen en zijn relatie met Elburg en verleent Zeemanskoor Kop van ’t Ende medewerking. Vanaf maandag 4 november kun je je opgeven om mee te varen via de website van Museum Elburg.

Hoe werkt dat?

·       Op iedere punter is plaats voor 2 personen. Er is dus beide avonden maar plek voor een beperkt aantal mensen. Vol is vol!

·       De punters varen van 18.00 – 21.00 uur steeds tochtjes van een half uur. Ze vertrekken om de vijf minuten van de wal bij de Zwolsche brug.

·       Je kunt voor de datum waarop je mee wilt varen een voorkeurs tijdblok opgeven:

o   18.00 – 19.00 uur

o   19.00 – 20.00 uur

o   20.00 0 21.00 uur

Wij delen dan de punters  in en laten je per mail weten op welk tijdstip er plek is in de boot. Kom op tijd!

·       Op de wal staat beide avonden een vrijwilliger met de namenlijsten om te checken of de juisten mensen in de juiste boot stappen.

·       We verwerken de aanvragen op volgorde van binnenkomst.

·       Als het heel slecht weer is, gaat het evenement niet door. We melden dat dan per mail, facebook en de website van Museum Elburg.

Mail je opgave naar info@museumelburg.nl en je krijgt zo spoedig mogelijk bericht van ons.

Femke en Annelie Huenestein (dinsdag, 05 november 2019 15:51)

Zaterdag 19-20

De dames zouden heel graag meevaren.

Stichting Museum Elburg (woensdag, 06 november 2019 09:09)

Jullie mogen je aanmelden per mail via info@museumelburg.nl zodat we ook jullie mailadres hebben om de bevestiging naar toe te zenden.