“ Dag en nacht Suster “ Verhalen en liederen over het leven van de Susteren in het Agnietenklooster rond 1500

Susterenkoor St.-Agnes Credit | Foto Lusine Grigoryan

Wie denkt dat 24/7  alleen iets is van deze tijd heeft het mis.

Ruim 500 jaar geleden woonden in het Agnietenklooster de Susteren of nonnen. Zij hadden een strak dag- en nachtritme. Alles gebeurde op vaste tijden. Het opstaan, werken in het klooster, werken in de tuin, verzorgen van de maaltijden. De werkzaamheden werden op vaste tijden  onderbroken. De Susteren gingen dan naar de kapel om te bidden en te zingen. Een aantal liederen, gregoriaanse gezangen, zoals het Benedictus, de lofzang van Maria, de lofzang van Simeon werden elke dag gezongen. Daarnaast zongen de Susteren elke dag psalmen in het latijn.

Dit bijzondere leven, met het dag- en nachtritme van de Susteren wordt 2 maart in het licht gezet.

De directeur van Museum Elburg, Anne-Marie van Hout, zal vertellen over Dag en nacht Suster.

De verhalen worden  omlijst met liederen door het Susterenkoor “St. Agnes” o.l.v. Grietje Roozeboom. Het Susterenkoor, gekleed in habijten,  zingt de liederen naar voorbeeld van de Susteren in de middeleeuwen. Gregoriaanse gezangen, het Magnificat,  psalmen, Jubilate Deo  maar ook Nederlandstalige gezangen zullen klinken.  Aangevuld met  “ Hebe deine Augen”, van Mendelssohn en psalmen van Dvorak en Huygens.

Het susterenkoor “St. Agnes” werd opgericht in 2012  en is vernoemd naar St. Agnes, een dertienjarige vroegchristelijke martelaar, die later de patronesse is geworden van het Elburgse Agnietenklooster.

De fraaie Kloosterkapel van Museum Elburg is geopend vanaf half vier, ontvangst met een kopje koffie of thee. Kaarten voor het concert “Dag en nacht Suster” kosten € 10,00 en zijn vanaf 15  februari verkrijgbaar bij Museum Elburg.