Susterenkoor zingt oude liederen met moderne betekenis

Concertposter susterenkoor St.-Agnes | Foto: Lusine Grigoryan

Het susterenkoor St.-Agnes begint de advent op zaterdag 1 december 2018 om 16.00 uur met een concert in de kapel van Museum Elburg. Voor dit bijzondere concert worden 15 liederen uitgevoerd waarvan enkele in canon gezongen, terwijl andere liederen  in het Gregoriaans ten gehore worden gebracht. Een paar keer zal er een samenzang van een bekend Adventslied zijn.

Het concert begint met de canon ‘Nu sijt wellekome’ en eindigt met een werk van de 16e eeuwse componist Heinrich Grimm “ der Tag, der ist so freudenreich”

Het susterenkoor St.-Agnes wil met dit concert het begin van de advent inluiden. De advent is de besloten tijd van voorbereiding voor het kerstfeest en de liederen leggen hierin een bijzondere betekenis. Dirigent Grietje Roozeboom zegt dat de oude liedteksten actuele vragen over recht en vrede voor het voetlicht brengen. “Het is een bijzondere gedachte dat de susteren in dit oude klooster zich hier vroeger al mee bezig hielden. De eeuwenoude melodieën klinken ook nog eens prachtig in de mooie Elburgse kapel. Het is voor ons koor een genot en een voorrecht om hier op te treden.” Siemone Middel zal een aantal werken begeleiden op orgel.

Het adventsconcertconcert van het susterenkoor St.-Agnes begint op zaterdag 1 december om 16.00 uur. De entree bedraagt € 10,00, dat is inclusief thee en koffie. De kapel is geopend vanaf 15.30 uur. Kaarten voor het concert zijn verkrijgbaar aan de kassa van Museum Elburg. Het susterenkoor St.-Agnes werd opgericht in 2012 en is vernoemd naar St.-Agnes, de dertienjarige vroegchristelijke martelaar, die later de patronesse is geworden van het Elburgse Agnietenklooster.