Rotary Museumkidsweek 2018 herfstvakantie 23 t/m 27 oktober

Rotary Museumkidsweek voor kinderen

ELBURG – Voor het vierde jaar biedt Museum Elburg de Museumkidsweek aan in de herfstvakantie. Dit jaar voor het eerst in samenwerking met de Rotary Club Oldebroek-Elburg. Zij steunen naast Museum Elburg ook Boerderijmuseum ‘de Bovenstreek’ in Oldebroek. Dankzij de Rotary Club zal de toegang en alle activiteiten gratis zijn.

Van dinsdag 23 tot en met zaterdag 27 oktober zijn er verschillende themadagen met uiteenlopende activiteiten voor kinderen. Zo is er een griezelDAG en een knip, plak en kleurDAG waarop er geknutseld kan worden. Op de ‘terug naar toenDAG’ moeten de handen uit de mouwen worden gestoken met tobbe wassen en koffiebonen malen. De speurneuzen kunnen hun lol op tijdens de expeditieDAG tijdens het zoeken naar een schat!

De Rotary Museumkidsweek sluit de activiteiten aan bij het thema ‘vriendschap’ van de Kinderboekenweek. Een boodschap die daarop aansluit aan alle kinderen die willen komen; neem je vriendje/vriendinnetje mee want “vriendschap is samen ontdekken”. De week wordt afgesloten op de zaterdag met een kloosterDAG waarbij het klooster weer tot leven komt!

Het museum biedt niet alleen voor kinderen activiteiten aan, maar biedt ook stageplekken aan voor maatschappelijke stagiaires. Zij krijgen de mogelijkheid om kinderactiviteiten te begeleiden en te zien hoe de voorbereidingen eraan toe gaan achter de schermen in een museum.

Er is dit jaar ook weer een Museumkidsweek-wedstrijd met de museumkidsmascotte Tikkit in de hoofdrol. Onder het motto “vriendschap is samen ontdekken” kunnen ze op zoek gaan naar een bijzondere plek/voorwerp, Tikkit is de 'gids’. Door een foto van die plek/voorwerp op museumkidsweek.nl te uploaden maken ze kans op een vriendenfeestje in een Kidsproof museum. Om het thema rond te maken vullen ze op de website de volgende zin aan: “Vriendschap is samen:……….”.

Toegang Rotary Museumkidsweek en deelname kinderactiviteiten GRATIS. Begeleiders betalen slechts de helft van de normale toegang namelijk € 3,-.

Uitgebreid programma:

‘GriezelDAG’ 6+

Dinsdag 23 oktober (tussen 13.00 en 16.00 uur)

Om in de maand oktober aan te sluiten bij Halloween gaan we griezelen in het museum. Maak een eng spookhuis, vleermuis boomhangers, spookslingers of griezelige maskers.

‘Terug naar toenDAG’ 4+

Woensdag 24 oktober (tussen 13.00 en 16.00 uur)

Ben je ook zo benieuwd hoe jouw opa en oma hebben geleefd? Hoe wasten ze zonder wasmachine of hoe maakten ze koffie? Hoe zag een school er vroeger uit en wat voor spelletjes deden ze 100 jaar terug? Je mag zelfs een kijkje nemen in het muurhuisje die is ingericht alsof je terug in de tijd gaat. Er zal ook een fotohoek ingericht zijn waar je verkleed in oude kleren een selfie kunt maken!

‘Knip, plak en kleurDAG’ 4+

Donderdag 25 oktober (tussen 13.00 en 16.00 uur)

Knutselen in het museum rondom het thema ‘vriendschap’ en ‘Middeleeuwen’. Zo sluiten we aan bij het thema van de Kinderboekenweek en de tijd waar het museumgebouw in is gebouwd.

‘ExpeditieDAG’ 4+ en 6+

Vrijdag 26 oktober (tussen 11.00 en 17.00 uur)

Ga op expeditie in het museum en zoek de schat! Vind jij de schat dan verdien je wat! Daarnaast bieden we een speurtocht door de stad aan langs bijzondere monumenten. Als je deze hebt afgerond krijg je een leuk presentje.

‘Kloosterdag’ 4+

Zaterdag 27 oktober (tussen 12.00 en 16.00 uur)

Het oude klooster komt tot leven. Overal lopen nonnen door Museum Elburg die oude ambachten beoefenen en verhalen vertellen over vroeger. Kinderen kunnen zich die middag ook verkleden in een habijt en veel activiteiten doen: kalligraferen, middeleeuwse maskers maken, papier maken en kloostermoppen bakken. Ook voor de (groot)ouders is het de moeite waard.