Emaille - “Kleurrijke emaillekunst uit Nederland en Europa” 22 09 18 | 23 02 19

In Museum Elburg is van 22 september 2018 tot en met 23 februari 2019 werk te zien van 59 Nederlandse e en internationale emailleurs.

De Nederlandse kunstenaars zijn allen aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Emailleurs die in 2018 het 35-jarig jubileum viert. De internationale kunstenaars doen op uitnodiging mee aan de expositie. Met zoveel kunstenaars en een zo’n brede kunstvorm als emailleren, is het niet verwonderlijk dat de expositie met ruim 200 werken heel divers is. U ziet er onder andere  sieraden, vazen, tableaus, vrije objecten en penningen.

Vanwege het 35-jarig jubileum is bij de expositie deze catalogus uitgegeven. In de catalogus treft u van iedere deelnemer een werk aan. De  catalogus is voor € 12,50 te koop in de museumshop van Museum Elburg.

Meerdere kunstenaars hebben werk aangeleverd voor de prijsvraag een mooi ontwerp te maken met Sint Agnes, als onderwerp. Het publiek kan tijdens de looptijd van de expositie het favoriete ontwerp kiezen, ook is er een juryprijs.

Bij deze tentoonstelling worden lezingen, demonstraties en workshops georganiseerd.

·       Donderdag 18 oktober 19.30 uur, in de Refter van Museum Elburg: emaillekunstenares Gré Dubbeldam vertelt aan de had van veel beeldmateriaal over de kunst van het emailleren.

Kosten: € 5,00. Voor leden van de Vereniging Vrienden van het museum Elburg en leden van de Vereniging van Nederlandse Emailleurs € 2,50

·       Zaterdag 20 oktober  en zaterdag 5 januari, in de kapel van Museum Elburg: demonstraties emailleren door leden van de Vereniging van Nederlandse Emailleurs.

·       Zaterdag 20 oktober, 21 november en 9 februari,  in het museumcafé van Museum Elburg: workshop emailleren. De workshop wordt aangeboden op 2 tijdstippen, om 10.00 uur en om 14.00 uur. Kosten bedragen € 20,00.

In overleg kan gekeken worden of speciaal voor groepen extra workshops kunnen worden gehouden. Reserveren verplicht via info@museumelburg.nl of 0525 681341.

Museum Elburg is geopend van dinsdag tot en met zaterdag tussen 11.00 en 17.00 uur. Gesloten op 25 en 26 december 2018 en 1 januari 2019.

Jose Vleeming (dinsdag, 20 november 2018 19:33)

Vandaag heb ik Butterflies van Tsiala Tsalkamanidze uit Georgie gekocht. Ik heb geprobeerd info over die kunstenaar op internet te vinden. In jullie museum hangt werk van deze emaillist, jullie hebben dus contact gehad. Kunnen jullie mij wellicht iets meer over deze kunstenaar vertellen?
    vast dank, Jose Vleeming

Tini Muller, voorzitter VNE (donderdag, 22 november 2018 21:38)

Wat de VNE weet over Tsiala Tsalkamalanidze staat in de catalogus die ter gelegenheid van de huidige expositie Kleurrijke Emaille is uitgegeven; in museum Elburg te koop voor € 12,50. Meer weet de VNE ook niet. Zij en haar man zijn voor deelname aan de expositie voorgedragen door een Fransman die de VNE wel kent.