Lezing over "Mata Hari, het meisje en de mythe" Museum Elburg, 15 februari 2018

Kunsthistorica Willy Atema neemt ons mee in het leven van Margaretha Zelle, beter bekend als Mata Hari .

Honderd jaar na haar dood is in het Fries Museum de grootste Mata Hari-tentoonstelling ooit te zien. Geboren in Leeuwarden als Margaretha Zelle, volgt zij haar echtgenoot naar Nederlands-Indië, waar het noodlot haar achtervolgt. Na de dood van haar beide kinderen volgt een scheiding. Dit is het begin van een onstuimige tijd in haar korte leven. Beleef haar glorieuze opkomst in de danstheaters van Parijs en ontdek het web vol van intriges waar ze tijdens de Eerste Wereldoorlog in verstrikt raakt. Op beschuldiging van spionage wordt zij in Frankrijk ter dood veroordeeld en geëxecuteerd. Het einde van een kort, maar zeer enerverend leven.

De mythe

Na haar dood groeit Mata Hari uit tot een mythe. Ze is stijlicoon, sekssymbool en femme fatale. Haar leven is onderwerp van talloze boeken en spreekt internationaal tot de verbeelding. Filmsterren als Greta Garbo, Sylvia Kristel en Marlene Dietrich spelen de rol van Mata Hari. Als onweerstaanbare maar ook zedeloze en gevaarlijke vrouw staat ze aan de wieg van personages als de latere Bond girls. Slechts weinigen weten dat achter dit wereldberoemde icoon een meisje uit Friesland schuilt.

Museum Elburg, ingang Zuiderwalstraat.   15 februari 20.00 uur. Zaal open 19.30 uur.

Entree € 10,00. Kaarten aan de zaal verkrijgbaar, of reserveren via culturele.activiteiten.elburg@gmail.com