2017 topjaar voor Museum Elburg

Museum Elburg gevestigd in het middeleeuwse Agnietenklooster heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal betalende bezoekers is toegenomen van 11.633 in 2016 naar 12.370 in 2017. Dat is een stijging van ruim 6 procent.

Wanneer culturele evenementen zoals Vestingval en lezingen worden meegerekend, is er een groei van 35.933 in 2016 naar 39.122 in 2017. Dat is een stijging van bijna 9 procent.

Directeur Anne-Marie van Hout van het museum schrijft het toegenomen bezoek toe aan succesvolle exposities en de afgeronde herinrichting. ‘Sindsdien is het museum eindelijk weer klaar. De bezoekers kunnen weer ongestoord genieten van het bijzondere gebouwen.

De twee bijzondere tentoonstellingen van de Joodse kunstenaar Marc Chagall hebben veel nieuwe bezoekers getrokken.’

Het VVV kantoor van Elburg, gevestigd in het museum, zag de belangstelling voor groepsarrangementen groeien. Stadswandelingen, havenwandelingen en zelfs bierwandelingen in Elburg onder leiding van een deskundige gids waren in 2017 in trek bij de toeristen.

In 2018 wordt een grote overzichtstentoonstelling van de beroemde schilder Martin Monnickendam verwacht in combinatie met het Joodse museum Sjoel Elburg. In het najaar staat een expositie van meer dan 65 emaille-kunstenaars uit binnen- en buitenland op het programma.