Rabo Museumkidsweek 2017 herfstvakantie 14 oktober t/m 21 oktober

Kinderactiviteiten tijdens herfstvakantie in Museum Elburg

Voor het derde jaar biedt Museum Elburg in samenwerking met Rabobank Noord Veluwe tijdens de herfstvakantie van 14 oktober tot en met 21 oktober diverse spannende kinderactiviteiten. Kinderen van 4 t/m 12 jaar krijgen op vertoon van hun Rabobankuitnodigingskaart (voor leden per post gestuurd) gratis toegang.

Zaterdag 14 oktober en dinsdag t/m zaterdag 21 oktober biedt Museum Elburg iedere dag weer een andere activiteit aan. Er zit voor ieder wat wils bij. Ben je een echte speurneus dan kun je op zoek gaan in het museum naar de schat. Knutsel je liever dan is de kloosterkijkdoos maken een optie of een hippe knipmuts met coole figuren. We gaan ook nog 100 jaar terug in de tijd, waarbij activiteiten van vroeger worden gedaan zoals schrijven met een griffel op een lei of een kroontjespen. Er zal een fotohoek worden ingericht zodat je selfies kan maken in ouderwetse kledij.

Om aan te sluiten op de Kinderboekenweek met het thema ‘griezelen’ zal er nog wat spannends op het programma staan. De week wordt afgesloten op de zaterdag met een kloosterdag waarbij het klooster weer tot leven komt!

Het museum biedt niet alleen voor kinderen activiteiten aan, maar biedt ook stageplekken aan voor maatschappelijke stagiaires. Zij krijgen de mogelijkheid om kinderactiviteiten te begeleiden en te zien hoe de voorbereidingen eraan toe gaan achter de schermen.

Kinderen GRATIS op vertoon van Rabobankuitnodigingskaart. Anders € 2,50 per kind. Ouders met korting € 4,-

Deze activiteit kan doorlopend gedaan worden tussen 12.00 - 16.00 uur.

‘Griezelen in het museum’ 4+

Zaterdag 14 oktober (12.00 – 16.00 uur)

Het thema van de Kinderboekenweek is ‘griezelen’. Ook wij in het museum gaan griezelen. Maak een eng spookhuis, vleermuis boomhangers, spookslingers of griezelige maskers.

‘Hippe kanten knipmuts + griezelen’ 4+

Dinsdag 17 oktober (12.00 – 16.00 uur)

In het museum is een tentoonstelling te zien van Karin Marseille. Zij maakt sieraden, kragen en mutsen met koperdraad, een soort ijzerdraad, en vilt. Wat zij kan maken is heel knap en best heel moeilijk. Deze middag gaan we samen ook net zoiets maken van papier. Gelukkig veel makkelijker om te doen! Je kunt je eigen kledingstuk zo mooi maken als je wilt en het lijkt dan op kant.

Knutsel je mee?!

‘Vroeger en Nu, 100 jaar terug!’ 4+

Woensdag 18 oktober (12.00 – 16.00 uur)

Ben je ook zo benieuwd hoe jouw opa en oma hebben geleefd? Hoe wasten ze zonder wasmachine of hoe maakten ze koffie? Hoe zag een school er toen uit en wat voor spelletjes deden ze 100 jaar terug? Je mag zelfs een kijkje nemen in het muurhuisje die is ingericht alsof je terug in de tijd gaat. Er zal ook een fotohoek ingericht worden waar je verkleed in oude kleren een selfie kunt maken!

Tobbe wassen, koffie malen in het muurhuisje. Schrijven met een griffel op een lei of met een kroontjespen in het oude schooltje. Oude bordspellen spelen en keitjesstoep leggen. Deze middag wordt een speelmiddag voor iedereen!

‘Kloosterkijkdoos maken’ 6+

Donderdag 19 oktober (11.00 – 16.00 uur)

Museum Elburg was ooit een echt klooster met overal werkende, zingende en biddende nonnen. Als je rondloopt door het oude klooster en goed kijkt dan kun je daarna het klooster nabouwen in je kloosterkijkdoos.

‘Speuren naar de schat’ 4+

Vrijdag 20 oktober (11.00 – 17.00 uur)

Speuren door het museum naar plaatjes waarmee je een plattegrond vormt die je leidt naar de verborgen schat. Dat kan in Museum Elburg. Vind jij de schat dan verdien je wat!

Beleef het Klooster 4+

Zaterdag 21 oktober (12.00 – 16.00 uur)

Het oude klooster komt tot leven. Overal lopen nonnen door Museum Elburg die oude ambachten beoefenen en verhalen vertellen over vroeger. Kinderen kunnen zich die middag ook verkleden in een habijt en veel activiteiten doen: kalligraferen, middeleeuwse maskers maken, papier maken en kloostermoppen bakken. Ook voor de (groot)ouders is het de moeite waard.

Speurtocht Elburg stad 6+

Zaterdag 14 oktober t/m vrijdag 28 oktober (11.00 – 17.00 uur)

Elke dag is er een speurtocht door de stad te krijgen gemaakt voor slimme kinderen. Deze neemt je mee op pad langs bijzondere huizen die je misschien nog niet eerder opvielen. Zo leer je heel veel over de stad Elburg!

Wedstrijd

Museumkidsmascotte Tikkit is dit jaar verwerkt in een vouwvel die kinderen krijgen bij de entree. Kinderen kunnen onder het motto “is het spannend in een museum?” op zoek naar de spannendste plekken in een museum om een selfie te maken. Als zij deze foto’s uploaden op www.museumkidsweek.nl dan kunnen ze iets winnen. De hoofdprijs (4 x) is een vip-weekend voor het winnende kind met zijn/haar familie, waarbij een spannende avondontvangst in een Kidsproofmuseum uiteraard niet ontbreekt.