Expositie Out of the box

Al een aantal jaren op rij mogen de leerlingen van klas 2 van het Nuborgh College Lambert Franckens hun werkstuk in de zomer tentoonstellen. Het is wel heel bijzonder voor de leerlingen dat dit in MuseumElburg kan. Je eigen werk in een museum te mogen zien hangen of staan en dat het bewonderd wordt door niet alleen klasgenoten en ouders maar ook door kunstliefhebbers  die je niet kent maakt het  spannend.

We noemen zoiets in het onderwijs contextrijk leren. Wat zoveel inhoudt als dat de opdrachten voor leerlingen zo realistisch mogelijk zijn. Leerlingen kruipen in dit geval in de huid van een kunstenaar die werkt aan de hand van een thema. Thema’s als Macht, Muziek in Beeld, Reclame, Reduce Reuse Recycle en dit jaar Out of the Box. Als je ons docenten beeldende vorming vraagt hoe we aan die thema’s komen dan is het antwoord heel simpel, alles wat op ons pad komt en waarvan we weten dat leerlingen er veel kanten mee op kunnen. Ieder jaar hebben we weer een nieuw thema voor een nieuwe groep 13/14 jarigen. Wat leerlingen prettig vinden is de vrijheid om binnen het thema  een eigen onderwerp te kiezen en de vrijheid van materiaal en techniek. Vaak gebruiken leerlingen meerdere materialen en technieken in een werkstuk en ontdekken ze nieuwe toepassingen maar stuiten ze ook op problemen die om een oplossing vragen. Het is daarbij de kunst om, terwijl je werkt en keuzes maakt, in het oog te houden wat je met je kunstwerk wilt communiceren. Je werkstuk eens aan een ander laten zien en vragen welke associatie het beeld oproept is handig om te doen.

Als de leerlingen bij de introductie van het onderwerp te horen krijgen dat ze gaan exposeren in MuseumElburg en dat zowel ouders als leerlingen worden uitgenodigd voor de opening dan brengt dat veel rumoer teweeg. Dat het voor het “echie” is vinden de meeste leerlingen erg leuk en het zet ze aan om extra hun best te doen er iets van te maken en het goed af te werken. De leerlingen helpen mee met de opening, zo is er altijd livemuziek, dit jaar hebben we een super enthousiast bandje van leerlingen uit A22. Anderen schrijven bijvoorbeeld de uitnodiging voor de openingsavond zoals Mynke sysling dit jaar heeft gedaan. Zo leer en ervaar je wat een opening inhoudt.

De expositie van dit seizoen hebben we zoveel mogelijk gepresenteerd op wanden, de technische dienst kwam er nog aan te pas om de wanden te installeren. De  werkstukken zijn eraan geschroefd of opgehangen aan haakjes. Leerlingen moesten zelf  de werkstukken zo aanleveren dat ze op een wand konden worden gepresenteerd , dat was dus even nadenken op welke plek ze bijvoorbeeld een gat maken of een schroef draaien. Ondertussen is de expositie ingericht en mag het resultaat er weer wezen. We zijn trots op wat leerlingen hebben neergezet. Het is echt de moeite waard om het werk  van deze jonge kunstenaars te komen bekijken deze zomer!

Namens collega’s beeldende vorming Nuborgh College locatie Lambert Franckens,

Esther Terlouw

R. Bruijnes Titel : We see the good things not the bad

Als u naar deze box kijkt, is het eerste wat u waarschijnlijk ziet de grote/mooie dingen in de wereld bijvoorbeeld  het Vrijheidsbeeld het Colosseum, De Eiffeltoren etc. Maar als u goed kijkt in de box ziet u in het klein anderen dingen, de slechte en veel minder mooie dingen. En dat wil ik met deze box bekend maken ‘we see the good thing, not the bad’