Zesde editie Vestingval Elburg

Dit jaar is alweer de zesde editie van het Vestingval Elburg. U kunt in de prachtige vestingstad Elburg van donderdag 25 mei tot en met zaterdag 3 juni 2017 komen genieten van diverse kunstuitingen. De eeuwenoude monumenten van Elburg vormen het decor voor hedendaagse kunst. Een prachtige combinatie.

Net als vorig jaar zullen ook nu weer zowel gevestigde als startende kunstenaars hun werk tonen gedurende dit tiendaagse cultuurfestival. Op verschillende locaties zullen de kunstenaars aanwezig zijn, zodat u kunt kennismaken met de man of vrouw achter het werk.

Zo zullen er beelden van Else Ringnalda te zien zijn in de Kloostertuin (Zuiderwalstraat), textiel van Flox den Hartog Jager bij de Sjoel (Graaf Hendriksteeg), schilderijen van Pim Kleinveld in Lijstenmakerij Pool (Bloemstraat), glasobjecten van Frank Biemans in het pand van de voormalige rokerij van Frank van Triest (Rozemarijnsteeg), beschilderd zeildoek als leerlingenproject Lambert Frankens bij Touwslagerij Deetman (Havenstraat) en prachtige drijvende beelden van Laura Hoek in de gracht (Havenkade).

De expositieruimtes zijn ook heel bijzonder. Het bijna 800 jaar oude Hanzestadje Elburg kan bogen op de grootste ‘monumentendichtheid’ van Nederland, met maar liefst 294 rijksmonumenten op een vierkante kilometer. De statige Vischpoort, de negentiende-eeuwse muurhuisjes en de oude Kazematten zijn nog maar drie van die vele prachtige expositieruimtes.

Ook dit jaar worden de kunstvormen muziek (o.a. het Bassano Quartet dat onlangs een tv-optreden had bij Podium Witteman), theater en dichten goed vertegenwoordigd. Elburg krijgt een primeur want Ernst van der Sloot gaat voor de eerste keer de liedjes van zijn album ''Vooruit Verlangen'' live spelen.

De centrale ontmoetingsplek van Vestingval 2017 is het Kunstenaarscafé aan de Zuiderwalstraat. Hier kunnen bezoekers de programmabrochure ophalen of een kopje koffie of thee gebruiken. Ook is hier een klein voorproefje van de kunst te zien die in Elburg te bewonderen is.

De toegang tot Vestingval Elburg 2017 is gratis. Dat is alleen mogelijk omdat de totale organisatie van dit evenement in handen van vrijwilligers is. Wel wordt het zeer gewaardeerd indien bezoekers een vrijwillige bijdrage doen voor de programmabrochure en het bijwonen van de muziek- en theateruitvoeringen. Kortom Vestingval Elburg 2017 is zeker een bezoek waard. U kunt zowel heerlijk dwalen door de eeuwenoude straten en steegjes van Elburg, als volop genieten van de kunst.

Vestingval Elburg 2017: 25 mei (Hemelvaartsdag) t/m 3 juni (met uitzondering van zondag en maandagochtend) van 11.00 tot 17.00 uur.

www.vestingvalelburg.nl