HOMO LUDENS, de spelende mens | Werken van Else Ringnalda | 01-03-2017 / 28-10-2017

HOMO LUDENS, de spelende mens

Werken van Else Ringnalda in de Kloostertuin

Else Ringnalda (1958) exposeert in de Kloostertuin van Museum Elburg. Zij maakt bronzen beelden. Haar inspiratie put zij uit fantasieën over een utopische samenleving bevolkt door de Homo ludens, de spelende mens. De cultuurhistoricus Johan Huizinga introduceerde in 1938 het begrip Homo ludens. Hij beschrijft hoe door de industrialisatie mensen meer vrije tijd krijgen en hoe zij die tijd invullen. De mens die voortdurend moest werken om te bestaan, kan nu ook spelen.

De Homo ludens van Else Ringnalda zijn mensen die hun talenten ontdekken en ontwikkelen, die ruimte bieden en bewondering hebben voor individuele verschillen. Er is geen plaats voor jaloezie of verveling. Mensen met een onafhankelijke geest die de tijd levend maken in plaats van haar te doden. Vanuit die overtuiging ontstaan haar beelden van gelijkwaardige mensen. Niet alleen gelijkwaardigheid tussen man en vrouw maar tussen alle mensen: homo/moslim, zwart/wit en ga zo maar door.

De vorm van de beelden van Else Ringnalda ontstaat na manipuleren van de werkelijkheid bijvoorbeeld door het verlengen van ledematen of verbreden van schouders en het weglaten van details. De figuren zijn introvert, zonder suggestie van beweging of eenduidige expressie. Ze lijken verzonken in hun spel.

De Kloostertuin is dinsdag tot en met zaterdag open tussen 10.00 en 17.30 uur. De ingang van de tuin vindt u in de Zuiderwalstraat.

Kijk voor meer informatie op www.museumelburg.nl

Klik op een foto voor een uitvergroting / slideshow