2016 bijzonder goed jaar voor Museum Elburg

Directeur Anne-Marie van Hout wijst Commissaris van de Koning Clemens Cornielje van Gelderland op de maquette van de vestingstad (Foto Brenda Roos Fotografie)

Museum Elburg heeft een bijzonder succesvol jaar afgesloten met als hoogtepunt de opening op 6 juni 2016 van de grootste herinrichtingsoperatie in het 107-jarig bestaan van het museum door de Commissaris van de Koning van de provincie Gelderland. De gerestaureerde schand-bank (inderdaad een bank in plaats van een schandpaal) uit 1600 – het enige complete exemplaar in Nederland – is nu in het thema Stad met Recht te zien, evenals het oudste schilderij van de vestingstad. Bezoekers zijn vooral getroffen door de stijlvolle moderne verlichting die in het hele museum is doorgevoerd.

Aantal bezoekers gestegen

Het grootste museum van de Veluwse vestingstad kon 11.633 betalende bezoekers verwelkomen. Dat is een stijging van 5 percent ten opzichte van het jaar daarvoor, ondanks de herinrichting in het eerste halfjaar van 2016. Als alle bezoekers aan het museumcomplex worden meegeteld, inclusief bezoekers aan Vestingval, lezingen en concerten in de kloosterkapel, komt het bezoekersaantal zelfs op 35.933, een plus van 2 percent ten opzichte van 2015.

Een belangrijke taak voor Museum Elburg zijn educatieve programma’s voor het basis- en voortgezet onderwijs. In 2016 hebben 1.938 jongeren uit de regio een lesprogramma gevolgd, een stijging van 8 percent. 66 klassen bezochten het museum en er zijn vier ‘Beleef het Klooster’ -dagen georganiseerd waarbij kinderen kunnen ontdekken hoe een kloosterzuster in het Agnietenconvent leefde. Meer kinderen dan in 2015 hebben de Rabo Museum Kidsweek en het feest “Zoek de Schat” bezocht.

Een flinke bijdrage in het aantal bezoekers leverde het openluchtspel Willem van Oranje in de zomer van 2016. Tegen het decor van de prachtig verlichte kloostertuin van het museum kwamen meer dan 900 betalende bezoekers naar de voorstelling. Ook de tentoonstellingen Zuiderzeewerken en Tour d’Europe over middeleeuwse vestingsteden zijn goed bezocht. De laatste tentoonstelling loopt nog tot 25 februari 2017.

Directeur Anne-Marie van Hout is weer helemaal trots op haar museum: ‘Ik ben vooral blij met de enthousiaste reacties van de bezoekers. Zo’n herinrichting is tenslotte een enorme klus. Afgaand op de lovende commentaren in het gastenboek weet je dat het project geslaagd is. Het gebouw is fantastisch en de nieuwe moderne LED verlichting is niet alleen duurzaam, het is een kunststukje dat een bezoek waard is.’

2017 Chagall-jaar in Elburg

2017 wordt het Chagall-jaar voor Elburg. Vanaf 1 maart 2017 biedt Museum Elburg plaats aan maar liefst twee tentoonstellingen van de beroemde Joodse kunstenaar Marc Chagall (1887-1985). De tentoonstelling “De Mozes in Chagall” blijft tot 9 september 2017, de reizende expositie “De klokken van Chagall- na zestig jaren” loopt gelijktijdig  tot en met 8 april. Er zullen originele litho’s, etsen en affiches uit de gerespecteerde Collectie  Wuyt te zien zijn. Rondom Chagall organiseert het museum een  programma van lezingen,  rondleidingen en andere activiteiten.

Museum Elburg heeft een kleine staf professionals onder leiding van directeur Anne-Marie van Hout. Ook neemt het museum de taken van de VVV Elburg voor haar rekening. De museumstaf wordt ondersteund door een groep van ruim 90 enthousiaste vrijwilligers. Door de herinrichting van het museum en de uitbreiding van de promotietaken is Museum Elburg nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers, met name voor de functie van baliemedewerker, gids (voor museum en stad) en medewerker kloostertuin en educatiemedewerker voor vaste projecten.

Commissaris van de Koning C. Cornielje ontvangt bij de opening een verguld model van de nieuwe windhaan op het Elburger Agnietenklooster (Foto Brenda Roos Fotografie)