Lezing Tour d’Europe 21 01 2017

Foto Studio Lusin

Jan Brouwer plaatst de vesting Elburg in Europees perspectief

Op zaterdag 21 januari verzorgt Ingenieur Jan Brouwer een lezing bij de door hem ingerichte tentoonstelling  “Tour d’Europe. Langs ideaalsteden in de Middeleeuwen”, tot eind februari te zien in Museum Elburg. Jan Brouwer zal vanuit zijn eigen perspectief en kennis zijn visie geven op de vesting Elburg en haar ontstaansgeschiedenis.

De lezing vindt plaats in het Refter (trouwzaal), ingang Zuiderwalstraat.

Inloop vanaf 14.00 uur; aanvang lezing 14.30 uur.

Toegangsprijs € 7,50; vrienden van Museum Elburg betalen € 5,00.

De museumentree is bij de prijs inbegrepen, onderdeel van de lezing is een rondleiding door de tentoonstelling door Jan Brouwer.

Ingenieur en planoloog Jan Brouwer is altijd gefascineerd geweest door stedenbouw. Voor Museum Elburg maakte hij een tentoonstelling over vijf middeleeuwse steden die eigenlijk te modern waren voor hun tijd: de Franse bergstad Monflanquin, de middeleeuwse uitbreiding van de Poolse stad Torun, de kuststad Caernarfon in Wales, de Italiaanse voorstad van Florence San Giovanni Valdarno en de Nederlandse kuststad Elburg. De stedenbouwkundige principes die zijn toegepast bij de bouw van de vijf gekozen steden horen eigenlijk pas thuis in latere eeuwen. De steden worden ideaalsteden genoemd omdat ze met bijna wetmatige precisie zijn aangelegd. Ze zijn gekozen omdat de tijd weinig grip op ze heeft gehad. Het stratenpatroon is nog heel herkenbaar. Jan Brouwer neemt u mee op reis en legt u onderweg de overeenkomsten en verschillen uit.

Foto Studio Lusin