Cursus Kunstgeschiedenis 2017

De Culturele Stichting heeft mij weer gevraagd om een nieuwe cursus te ontwikkelen en te geven.  Ik ben al in de boeken gedoken en bezoek musea om mij zo goed mogelijk voor te bereiden.

Ik heb deze keer de vrouw als uitgangspunt gekozen. De vrouw als model en muze, maar vooral als kunstenaar.  Het accent ligt vooral op de periode 1900 tot 1940. We ontmoeten  o.a Suze Robertson, Therese Schwartze, Jacoba van Heemskerck en Charley Toorop. Ook hun mannelijke tijdgenoten zoals: Jan Toorop, Piet Mondriaan, Isaak Israels , Kees van Dongen en Carel Willink passeren de revue.

Schilders die elkaar hebben ontmoet in kunstenaarsdorpen zoals Domburg en Bergen. Zij zochten naar vormen en beelden die aansloten bij het moderne levensgevoel. Het expressionisme uit Duitsland en het Fauvisme en Kubisme uit Brussel en Parijs waren van grote invloed op de Nederlandse kunstenaars.

Het worden vier enerverende avonden met veel afbeeldingen van en door vrouwen.

Het zijn weer 4 donderdagavonden, 19 januari, 2, 16 en 23 februari 2017. Plaats Wijkontmoetingcentrum Jeanne ‘d Arc, Hertog Willemweg 3, ‘t Harde.

Aanmelden  bij Bob Middelburg bij voorkeur via e-mail culturele.activiteiten.elburg@gmail.com, telefoon 0615 470739.

Cursusprijs € 65,00. Dit is inclusief twee kop koffie of thee per avond.

Dit bedrag graag overmaken op rekening NL92ABNA 0477700527 t.n.v. Culturele Stichting Elburg, onder vermelding van: Cursus Kunstgeschiedenis 2017.

Het aantal plaatsen is helaas beperkt, deelname geschiedt in volgorde van aanmelding.

Anna van Prooijen