Sonde Marten in Elburg

Traditioneel viert de jeugd van Elburg op 11 november Sonte Marten. Tijdens deze viering gaan kinderen van deur tot deur en wordt er door de kinderen een lied gezongen (Sonde, Sonde Marten, de koo’n dragen starten, de kalvers dragen horens, enz. Dan wel ‘Elf november is de dag dat mijn kaarsje, dat mijn kaarsje enz.)  Als tegenprestatie levert het vooral snoepgoed op.

Dondermiddag 10 november 2016.
Kinderactiviteit (5-10 jaar) bieten snijden voor Sint Maarten. Onder deskundige leiding wordt er een ‘Sonde Marten’ gemaakt. Sonde Martens zijn uitgeholde en versierde ‘rooie suukerwortels’ waarin een mooi figuur of afbeelding, kenmerkend voor Elburg, gesneden is. Deze traditie moet in ere gehouden worden.

Tijd: 15.00 tot 17.00 uur in Museum Elburg – aanmelden vóór 5 november 2016 bij Museum Elburg – tel. 0525-681341 of info@museumelburg.nl .

Prijs is € 3,00 per kind, deze prijs is inclusief  biet, waxinelichtje en een glaasje drinken.
Reserveringen bij:  Museum Elburg (Jufferenstraat 6-8, Elburg).

Voor de wedstrijd op vrijdag 11 november kunnen de bieten ingeleverd worden in Museum Elburg aan de Jufferenstraat, van 12.00 tot 13.00 uur. Een deskundige jury zal zich hierna buigen over de mooiste suukerbieten. Vervolgens is de uitreiking van de prijzen in Museum Elburg om 15.30 uur. Aansluitend maken de kinderen de rondgang door de stad langs de winkeliers (16.00-18.00 uur)

Een gezamenlijke actie van:
Ondernemersver. W.V.E., Oudheidkundige Ver. ‘Arent Thoe Boecop’ en Museum Elburg.