UITNODIGING | Feestelijk Programma - Vereniging Vrienden 30 jaar

In april van dit jaar bestond de Vereniging Vrienden van Museum Elburg 30 jaar. Omdat Museum Elburg op dat moment nog volop bezig was met de opening van de herinrichting, werd het jubileumfeestje naar het najaar verplaatst. De datum van 1 oktober werd geprikt voor een feestelijk programma met een aantal minilezingen rond het thema restauratie. Natuurlijk wordt dit jubileum ook gevierd met een hapje en een drankje. Alle leden, vrijwilligers en bestuursleden van alle musea en culturele instanties in de gemeente Elburg zijn van harte welkom.

Christine Riezebos, dochter van Herman Niemeijer van Galerie en lijstenmakerij Niemeijer in Zwolle verzorgt de eerste lezing. Zij heeft  een atelier in haar tuin waar zij haar werk als restauratrice en schoonmaker van oude olieverf schilderijen doet. Zij werk o.a. voor het Noord Veluws museum in Nunspeet. Daarnaast krijg zij veel werk binnen via galerie Niemeijer en zijn klantenkring.

Catharina van Binnendijk-Noordanus neemt de tweede lezing voor haar rekening.

Zij restaureert oude kapotte boeken & bijbels. Het restaureren van boeken is een eeuwenoud ambacht. Al verscheidene jaren beoefent zij dit mooie beroep. Het zijn vaak erfstukken in een familie en daardoor emotioneel waardevol.  Elk boek wordt zo authentiek mogelijk afgeleverd, eigenlijk dusdanig dat je de restauratie niet of nauwelijks ziet. Een boek moet zijn eigen identiteit bewaren. Dit geldt voor simpele kinderboeken tot waardevolle oude bijbels.

De derde lezing gaat over het restaureren van antiek textiel. Mevrouw Josien Verdegaal-Hoefhamer zal een boeiende uiteenzetting houden over haar werk als Engel van Amerongen. Het team ‘behoud en beheer’ van Kasteel Amerongen bestaat uit onder andere een groep ’Engelen’ Deze dames zijn uitermate vaardig met naald en draad en werken aan het textiel met engelengeduld.

Tijd: Inloop 13.30 uur:

De eerste lezing start om 14.15 uur. Einde programma 16.30 uur

Plaats: Museum Elburg, museumcafé en de refter

Toegang gratis.

Aanmelden tot maandag 26 september via onderstaand e-mailadres of telefonisch bij de secretaris van de vereniging, Els van Andel(0525684363)

dertigjaarverenigingvrienden@outlook.com