Oudste schilderij van Elburg heeft een nieuwe lijst

Het schilderij ‘Gezicht op Elburg’ dat mogelijk vierhonderd jaar oud is en daarmee het oudste schilderij van de stad Elburg is, heeft een nieuwe lijst gekregen en hangt weer in Museum Elburg. Het schilderij heeft een voorlopige plaats in de sacristie naast de maquette van Elburg en is vanaf donderdag 10 december 2015 weer voor het publiek te zien.

'Gezicht op Elburg' is een olieverfschilderij op doek en wordt gedateerd tussen 1600 en 1700, maar in ieder geval vóór 1693. Want het schilderij toont de grote of St. Nicolaaskerk hier nog met een toren en een spits. In dat jaar sneuvelde de spits na brand door blikseminslag en is nooit meer hersteld. Reden waarom Elburg tot de dag van vandaag een stompe toren heeft. Wie het geschilderd heeft en wanneer is onbekend. Een aantal donkere plekken op het doek doen vermoeden dat enkele gebouwtjes net buiten de stad zijn overgeschilderd, net als een paar koeien in de wei. Reden waarom Museum Elburg het schilderij volgend jaar met moderne röntgen- en infrarood technologie nader wil onderzoeken.

Het 'Gezicht op Elburg' is geschilderd vanaf de oevers van de voormalige Zuiderzee, ergens tussen Doornspijk en Elburg. De schilder keek dus in noordnoordoostelijke richting tijdens een zuidwesterstorm. De vestingstad Elburg staat er heel fraai en compleet op afgebeeld met alle stadtorens en een ooievaarsnest op de verdedigingstoren Hoog Soerel.De wijze van schilderen kan als naïef wordt gezien. Bijna botsende vissersbootjes in een stormachtige Zuiderzee, een man en een vrouw te paard bij de kust die daar geen last van schijnen te hebben, een koe zonder uiers. Voor de oplettende kijker is er veel te ontdekken en te genieten.

Nieuwe lijst uit Elburg
Speciaal voor de herinrichting van het museum heeft het oudste schilderij van Elburg een gloednieuwe lijst gekregen. De lijst is vervaardigd in het atelier van de Elburgse lijstenmaker Ramon Pool. Hij maakte een zogenaamde handgekleurde overhoeks verwerkte lijst.  De lijst is zwart met rood doorgeschuurd wat perfect aansluit op de kleuren van het schilderij, afgewerkt met een goudkleurige lip om het licht weer terug te halen in het schilderij. Ramon Pool is er trots op dat hij dit bijzondere schilderij onder handen had: ‘Mijn motto is, de juiste lijst plaatst het onderwerp op een voetstuk. Daarbij mag de lijst aanwezig zijn maar nooit de overhand nemen, als het goed is werkt hij puur ondersteunend.’ Of dat gelukt is, mogen bezoekers zelf beoordelen.

Overlast
In Museum Elburg wordt hard gewerkt aan de herinrichting. Dat brengt voor de bezoekers in de komende twee maanden wat ongemak met zich mee, waarvoor het museum begrip vraagt. Museum Elburg wordt nieuw ingedeeld rond zes thema’s: stad met recht, stad met een plan, stad van geloof, stad van weldoeners, stad vol bedrijvigheid en stad aan het water. De herinrichting is mogelijk gemaakt door een aanzienlijke subsidie van de provincie Gelderland.

Foto's: Brenda Roos Fotografie