Maquette 'Een byzonder maexel'

Handgemaakte, houten maquette die het vestingstadje Elburg laat zien zoals het er uit zag in de periode 1650

–1700.

December 2002 begon museummedewerker Gerrit van Kolthoorn met het maken van de maquette, en nu, tien jaar later is hij klaar. “Van jongs af aan had ik al veel belangstelling voor de geschiedenis van Elburg. Toen ik een jaar

of 8 was vond ik het al jammer dat ze vroeger het grootste deel van de vestingwerken gesloopt hebben. De gedachte aan het verdwenen Elburg liet mij niet los en zo kwam het dat ik in 2002 ben begonnen aan een maquette. Ik zag wel hoe lang ik er over zou doen.

De geraadpleegde bronnen zijn veel oude archiefstukken die bijvoorbeeld vertellen wanneer een bepaald bouwwerk is gebouwd of gesloopt. Van Kolthoorn had veel hulp van een kaart uit 1832 en twee prachtige tekeningen van Elburg, de één uit 1650 waarop de oost- en noordkant van Elburg is afgebeeld en een tekening van Frans Vermeulen uit 1672 die prachtig gedetailleerd de west- en zuidkant weergeeft.

Als ondergrond gebruikte Van Kolthoorn een nauwkeurige kaart van Elburg van ongeveer 35 jaar geleden met schaal 1:500. Dit is ook de schaal waarop de maquette is gemaakt. Vervolgens ging hij met behulp van oudere kaarten en gegevens uit het archief bestuderen wat er in al die jaren veranderd was en ontstond geleidelijk het

Elburg uit de 17e eeuw.

Waarom tien jaar werken aan een maquette? “De reden dat ik dit wilde doen is dat ik trots op Elburg ben en de mensen graag wilde laten zien hoe Elburg er in de periode 1650-1700 uitzag. Er zijn nog wel een paar restanten van de verdedigingswerken over, maar voor de leek is het moeilijk om voor de geest te halen wat het verband is en hoe één en ander vroeger uitzag. Wat is er dan mooier dan een maquette van de stad waar je in vogelvlucht alles kunt bekijken en duidelijk wordt waarom het zo ontworpen en gebouwd was?”

Stiekem hoopte Van Kolthoorn toen hij aan de maquette begon dat het in het Museum Elburg zou komen te staan. “Bij mij in huis kon hij niet staan, daar is de maquette veel te groot voor, én kon niemand het zien en dat is toch één van de redenen dat ik het gemaakt heb. “Het is mijn bedoeling om de bezoekers een goed beeld te geven van de Vesting stad Elburg, en de unieke stadsplattegrond, die sinds de bouw door Arenth Thoe Boecop weinig is verandert, je ziet in één oogopslag hoe doordacht alles in elkaar zit, en waarom het zo gebouwd is. Nu alles af ben ik zeer tevreden omdat hij is geworden zoals ik het voor ogen had en besef ik nog meer hoe een geweldig

mooie stad ons Elburg is, een stad waar we met z’n allen zeer trots op Mogen zijn en waar we zeer zuinig op moeten zijn zodat ook de generaties na ons van al dit moois kunnen genieten.