Lagen van betekenis Overzichtstentoonstelling Linda Verkaaik

26 09 2014 | 28 02 2015

Van 26 september 2014 tot en met 28 februari 2015 had Museum Elburg een overzichtstentoonstelling met werken van beeldend kunstenares Linda Verkaaik. Linda Verkaaik heeft in haar carrière veel verschillende technieken en materialen gebruikt om har werken vorm te geven. Van kleine bronzen penningen voor de Vereniging van Penningkunst, tot hele grote meubels in de openbare ruimte. Haar opdrachtgevers zijn onder anderen gemeenten, woningbouwverenigingen en particulieren. Ze zoekt altijd naar factoren die verbinden. In haar werk maakt ze vaak de combinatie van brons, deels geëmailleerd, en gekleurd acrylaat. Zo maakt ze plaatsen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Door gebruik te maken van acrylaat geven deze kunstwerken op verschillende momenten van de dag een ander beeld. Beelden van Linda Verkaaik staan onder andere in Baarn, Nijkerk, Nice en Zaragoza. Natuurlijk konden deze grote werken niet tentoongesteld worden in Museum Elburg, maar wel de voorstudies, op schaal uitgevoerd. Naast brons en staal maakt Linda Verkaaik ook werken van textiel, figuratieve bronzen in verschillende formaten en mozaïeken. Haar vrije vormtaal spreekt aan en inspireert veel mensen.

De tentoonstelling in Elburg gaf een goed overzicht van de diversiteit van haar werk en de materialen waarmee ze werkt. Naar aanleiding van de tentoonstelling is door de kunstenaar een lezing gegeven en hebben we voor leerlingen in het basisonderwijs twee knutselmiddagen georganiseerd. Het was bijzonder om te zien hoe makkelijk de leerlingen de principes van het werk van Linda Verkaaik konden omzetten tot hun eigen vormtaal.

Bij de tentoonstelling heeft Linda Verkaaik een luxe leporello uit mogen geven die zij ook na de tentoonstelling nog kan gebruiken bij volgende projecten. De leporello was tijdens de looptijd van de exposities in de museumwinkel te koop, evenals eerder uitgegeven boekjes en kaarten van de kunstenaar.