Tentoonstellingen


Actueel

Helmen Vol Verhalen

'Helmen Vol Verhalen', een kunstproject waar 'jonge' veteranen gekoppeld zijn aan kunstenaars. Het persoonlijke missieverhaal van de veteraan als inspiratie voor kunst met verbeeldingskracht. Er vindt een ontmoeting plaats tussen twee professionals, mensen die in de hun beroep worden gevraagd om midden in de wereld te staan. 'Jonge' veteranen delen hun persoonlijke missieverhalen met professionele kunstenaars, die daar in een kunstwerk in evenzoveel verschillende kunsttechnieken de ervaring vastleggen. Samen op missie met kunst om zo de relevantie zichtbaar te maken van Nederlandse vredesmissies en de impact daarvan op militairen. De Tentoonstelling zal vanaf september tot en met november in Museum Elburg te bekijken zijn. Ook rondom dit thema zullen nog diverse andere activiteiten in het museum en onze regio worden georganiseerd.

 

De tentoonstelling zal naar verwachting starten vanaf 5 september 2025.

Dit is de aftermovie van de opening van dit bijzondere project.  Van 19 april t/m 10 mei 2025 landde de Helmen Vol Verhalen expositie al op het DRU Industriepark Ulft. In het mooie achterhoek werd de volledige reizende karavaan opgezet in de historische SSP hal. Tijdens de opening werd het kunstwerk 'Verlangen naar Vrijheid' van Albert Ziëck voor veteranen en partners Esther van Dijk-Nikolic en Serge van Dijk onthuld door raadslid en veteraan Frank Aaldering en wethouder cultuur Janine Kock!

 

Een overzicht van huidige en toekomstige activiteiten behorend bij dit project zijn: 

- Gemeente Hoogeveen van april t/m september 2025 met foto Expositie bij diverse locaties gehost door veteranen Hoogeveen e.o. 

- Gemeente Maastricht, juni, juli, augustus 2025 Gouvernement aan de Maas, provinciehuis Limburg

 -Gemeente Elburg, september, oktober, november 2025, museum Elburg

- Dutch embassy in London, 4 september 2025 met foto expositie en lezing

- Oorlogsmuseum Medemblik november 2025 met lezing met veteraan en kunstenaar


Verwacht

In opvolging van Helmen Vol Herhalen is een tentoonstelling met werk van schilder Jan Jacob van der Maaten gepland (1820 - 1879).

 

Jacob Jan van der Maaten werd geboren in Elburg en was een Nederlands kunstschilder, etser en tekenaar. Hij was in zijn tijd een bekende landschapschilder, die als voorloper van de Haagse School kan worden aangemerkt. Van der Maaten was leerling van Hendrikus van de Sande Bakhuyzen en volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1852 werd hij lid van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Van der Maaten was een van de oprichters van Pulchri Studio in Den Haag, deze studio is nog altijd toonaangevend in de Nederlandse kunstwereld. 

 

Hij legde in heldere kleuren (veel groen en mangaanblauw) verstilde, zomerse landschappen vast, veelal met enige figuren en vee. Zijn weergave van luie koeien in lommerrijke weilanden was geroemd. Het schilderij "De Begrafenis in het koren" is zijn meesterwerk. In 1863 maakte het deel uit van een grote internationale tentoonstelling in Brussel en in 1867 van de Parijse Wereldtentoonstelling. Vincent van Gogh bewonderde het werk zozeer dat hij een reproductie aan zijn muur hing. Vincent van Gogh refereert in verschillende brieven aan zijn broer Theo aan het werk van Van der Maaten. 

Werk van Van der Maaten is te vinden in het Rijksmuseum te Amsterdam, Kröller-Müller Museum te Otterlo, Gemeentemuseum Den Haag, Groninger Museum, Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam, CODA in Apeldoorn en Museum Elburg. Bij de tentoonstelling in Museum Elburg wordt ook een boek uitgegeven.


Anne-Oane-de Vries

Anne -Oane- de Vries, geboren in Oranjewoud groeide de eerste jaren op bij 'De Kom' . Dit is een bekende plek dichtbij het huidige kunstmuseum Belvedère. Sinds 1976 woont Anne in Tjerkwerd (ZW Friesland)

  

Door opleiding, werk en reizen raakte Anne geïnteresseerd in oude culturen, verre oorden en hun beeldende kunst, architectuur, poëzie en muziek in allerlei variaties en periodes. Verdieping in de ontwikkeling van het schrift / kalligrafie en de typografie voelde logisch. Op de Pedagogische Academie waren tekenen en handvaardigheid de favoriete vakken. Anne tekende vanaf die tijd met tekenpen of kroontjespen, soms met stokjes en Oost Indische inkt. Tekeningen werden opgenomen in tijdschriften en gedichtenbundels. Eerste tentoonstellingen volgden. Tot 2009 was Anne onderwijzer en later docent in het hoger onderwijs.

 

Tijdens deze expositie van Anne in Museum Elburg tref je pentekeningen, kalligrafie, aquarellen, glas in lood, (zand)collages, assemblages en gemengde techniek op gebruikt hout. Bij de assemblages en gemengde techniek bewerkt Anne oud hout, zoals kastplanken, vloerdelen en deuren. Door te kerven, zagen, boren, krabben en schuren komt vaak een stukje 'verfgeschiedenis' tevoorschijn.

 

Anne prikt duizenden gaatjes in de oude verf om een aantrekkelijk oppervlak te krijgen. Niet alleen mooi voor het oog, maar ook voor de tastzin. Regelmatig komt tijdens de bewerking het blanke hout tevoorschijn. Soms lijmt Anne er zand en lood op of andere (gevonden) materialen en objecten. Uiteindelijk worden er ook kleuren toegevoegd.

 

De houten panelen en werken op karton zijn zeer wisselend van formaat. Van lang en smal tot vierkant versiert door landschappen, bouwwerken, vogels, vissen, bergen en boten te herkennen. Soms helder en duidelijk, vaak gestileerd, soms zelfs vervaagd door geheel of gedeeltelijk wegschuren. Regelmatig in een combinatie van boven- en zijaanzicht. Vaak zijn gesloten vormen opgenomen of een soort plattegronden, of zien we (letter)tekens en getallen. Soms mensfiguren, of een (zelf)portret. Hier en daar een suggestie van perspectief, of juist helemaal niet. Deze kenmerken gelden ook voor de waterverf schilderijtjes.

 

In het kalligrafisch werk gaat het vooral om creatie van heldere grafische structuren. In zekere zin abstract, volgens een vast stramien en met traditionele middelen geschreven, zoals de kroontjespen, redispen, bandschriftpen en beitelpen. En met schrijfinkt natuurlijk.