Schilderij Cornelis Springer komt naar Elburg!

Na twee spannende weken van voorbereiden, geld inzamelen en duimendraaien is 13 juli op de veilig van Sotheby’s London het schilderij ‘Bij de Ravennespoort te Elburg’ van Cornelis Springer (1817 – 1891) aangekocht door een Elburgs echtpaar. Zij geven het schilderij in langdurig bruikleen aan Museum Elburg waar het een ereplaats krijgt.

Het is hartverwarmend hoeveel mensen bereid waren mee te werken en mee te betalen om dit unieke schilderij naar Elburg te halen. Joop Zwart van Elburg Destijds zette een crowdfunding op waar mensen gul bleken te geven, dit kan overigens nog tot en met 20 juli. Oudheidkundige Vereniging Arent thoe Boecop, de Stichting Vrienden Museum Sjoel Elburg en de Vereniging Vrienden van het museum Elburg bundelden hun krachten en brachten ook geld bijeen en de gemeente Elburg wil zorg dragen voor het beveiligingssysteem. Museum Elburg is enorm dankbaar dat zoveel mensen zich wilden inzetten om dit unieke schilderij van Elburg daar te brengen waar het hoort: in Elburg!

Cornelis Springer
Cornelis Springer is één van de belangrijkste schilders van de Hollandse Romantiek, een stijl die gekenmerkt wordt door een prachtig warm gebruik van zonlicht. Springer schilderde voornamelijk stads- en dorpsgezichten en trok daarvoor regelmatig naar stadjes langs de Zuiderzee omdat daar de tijd zo goed bewaard was. Hij maakte in 1863 het schilderij ‘Bij de Ravennespoort te Elburg’. De naam Ravennespoort kom je niet vaak tegen, doorgaans wordt gesproken over de Zwolsche poort of de Kleine Poort. Het gaat dan om de poort die ooit aan het begin van de Jufferenstraat heeft gestaan. Vanaf die plek schilderde Springer het poortje van de Synagoge, de prachtige stadsboerderij op de plek van Jufferenstraat 1 en het muurhuisje daar tegenover. Op de achtergrond staat de Grote of St. Nicolaaskerk. Springer maakte er een levendig straatbeeld van met mensen en een paard. Het werk is een fantastische aanvulling op de schilderijen van de Veluwse schilders die Elburg natuurlijk heel vaak op doek vastlegden. De stijl en kunde van Cornelis Springer zijn echt van een andere orde en Museum Elburg is heel erg blij dat er zo’n topstuk op zaal komt te hangen.