Ken uw museum | G. Haasloop Werner

Bij weinig mensen gaat er een belletje rinkelen bij de naam G. Haasloop Werner. Toch heeft deze man interessante boeken geschreven over Elburg en de omgeving van onze vestingstad. Ook maakte hij tekeningen van wat hij zag tijdens zijn vele wandelingen. Zijn boeken en tekeningen schetsen niet de volledige waarheid. Haasloop Werner was namelijk nogal fantasierijk en zijn werk was niet heel nauwkeurig. Maar het neemt niet weg dat zijn werk een interessante bron is om te bestuderen.

Heinrich Gottfried Werner Haasloop is geboren in Kleef op 16 april 1792. Hij wordt opgevoed in de Oostfriese stad Aurich door zijn peetoom. Hij heette toen nog Heinrich Gottfried Werner. Zijn vader stief in 1805 maar zijn moeder woonde zeker tot 1825 in Hamburg, het is onduidelijk waarom zijn peetoom hem opgevoed heeft. Op 14 november 1811 (Heinrich is dan 19 jaar oud) is hij opgepakt door handlangers van Napoleon op basis van dienstweigering. Hij moet alsnog in dienst en wordt al gauw bevorderd tot sergeant-majoor. Het zit hem niet mee, tijdens de tocht naar Rusland verliest hij een vingerkootje door een sabel en op de terugweg bevriezen zijn beide benen waardoor hij in Dantzig (ook wel Gdansk genoemd) in het ziekenhuis beland.

Heinrich wil niet nog eens voor Napoleon op pad en besluit over te lopen naar het Russische-Duitse leger in 1813. Maar Heinrich had wel een probleem, hij kon zich niet zomaar inschrijven onder zijn echte naam. Hiermee zou hij bekennen dat hij een overloper zou zijn. Daarom neemt hij een nieuwe naam aan; Hasselob Werner. Vanaf deze datum werd hij Haasloop Werner genoemd, dit verklaart dus zijn dubbele achternaam. Hij vecht mee in de strijd om Leipzig die Napoleon verloor. Uiteindelijk nam hij dienst in het legioen van Oranje, Nederland, en klimt op tot de rang van kapitein. Van deze periode is weinig bekend behalve dat hij een Militaire Willemsorde ontvangt in 1836.

Heinrich trouwt met Jeanne van der Upwich en ze vestigen zich op landgoed de Haere in Doornspijk. Het landgoed is van zijn schoonouders en vanaf hier starten ook zijn wandelingen over de Veluwe. Heinrich schrijft alles op wat hij ziet en daar komen wat later ook tekeningen bij. Uiteindelijk maakt hij hier een boek van wat Museum Elburg in het bezit heeft. Zoals we in de inleiding vermeldden, was niet alles waarheidsgetrouw. Heinrich is fantasierijk en zijn werk is  vaak niet erg nauwkeurig. Maar het is een mooi beeld van de Veluwe en Elburg in het bijzonder, van die tijd. Haasloop Werner sterft op 29 september 1864 en ligt begraven op de Algemene Begraafplaats aan de Nunspeterweg in Elburg.

Els van Andel (donderdag, 30 april 2020 19:47)

Wat leuk om deze voor mij nieuwe informatie te lezen!!