Wat een poppenkast! 02 04 22 / 25 06 22

Schilderijen en installaties van Anneke van der Molen

In Museum Elburg is van zaterdag 2 april tot en met zaterdag 25 juni 2022 de expositie “Wat een poppenkast! Schilderijen en installaties van Anneke van der Molen” te zien.

Anneke van der Molen–Goutbeek (Kampen, 1966) is geboren in een creatief gezin maar koos toch voor een opleiding in de zorg. Ze werkte lang met mensen met een verstandelijke en  lichamelijke beperking en leerde daar goed kijken omdat communiceren met taal moeilijk was. Die kunst om goed te observeren en zo de ‘natuurlijke echtheid’ van de mens te zien, gebruikt ze tegenwoordig in haar werk.

Haar drang om zich creatief te uiten, zorgde ervoor dat ze in 1987 het voorbereidingsjaar volgde op de Vrije Academie in Nunspeet. De jaren erna volgde Anneke allerlei cursussen om poppen te leren maken en begon ze aan clownstrainingen. Langzaam kwam alles bij elkaar. De clown vertegenwoordigt voor Anneke fantasie, creativiteit, bij je kern komen, de mens achter het masker. Inmiddels is Anneke al meer dan 10 jaar actief als Cliniclown en zie je de clown ook vaak terug komen in haar werken.

Sinds 2008 is ze steeds meer gaan schilderen, ze volgde lessen en ontwikkelde haar eigen stijl. In de werken die ze maakt, komen vaak menselijke figuren naar voren. Of het geheel klopt volgens de werkelijkheid is niet langer van belang, het gaat erom wat zij wil weergeven. De essentie van haar werk gaat over loslaten, vergankelijkheid, kwetsbaarheid, contact, relaties en identiteit. De theatrale wereld van de clown en zijn kinderlijke fantasie hebben hun weg gevonden naar haar kunst.

Originele uitnodiging expo 'Wat een poppenkast! - Anneke van der Molen'
Mus.Elburg-2022.03.14-Expo-Poppenkast-Ui