Vrijwilligers Nederlandse vereniging voor wapenhistorie en techniek ondernemen schoonmaakactie op collectie vuursteenmusketten

Vrijdag 23 en zaterdag 24 juli hebben we bezoek gehad van leden van de Nederlandse vereniging voor wapenhistorie en techniek die de bijzondere vuursteenmusketten uit de collectie van het museum weer in goede staat brachten. De vuursteenmusketten zijn heel bijzonder, je kon er niet alleen mee schieten maar ook steken met het banjonet dat op de loop gemonteerd kon worden.

De vuursteenmusketten in de collectie van Museum Elburg zijn in de periode tussen 1780 en 1800 vervaardigd door de Koninklijke Geweerfabriek Culemborg. De fabriek werd opgericht door Stadhouder Willem V. Hij wilde dat de Republiek een eigen wapenfabriek had en niet langer afhankelijk was van wapens uit Luik. De fabriek verhuisde in 1759 van Rotterdam naar Culemborg vanwege de centrale liggen en de goede transportmogelijkheden over water.

De Culemborgse wapens zijn van hoge kwaliteit. Ze waren beter, maar ook duurder dan de Luikse. De Nederlandse regimenten, die zelf hun wapens mochten inkopen, kozen daarom vaak voor de goedkopere, Luikse varianten. Hierdoor was de Koninklijk Geweerfabriek geen lang leven beschoren, in 1815 werd de fabriek gesloten. Museum Elburg heeft 14 vuursteenmusketten in de collectie die afkomstig zijn uit deze fabriek. Ze hebben opvolgende serienummers en zijn dus in één keer aangekocht. Het zou interessant zijn om te kijken of daarover in de stadsrekeningen iets terug te vinden is.

De vuursteenmusketten in Museum Elburg zijn niet in goede staat, concludeerde Bert van der Molen, lid van de Nederlandse Vereniging voor Wapenhistorie en Techniek. Hij was op bezoek in het museum en zag dat de wapens aangetast zijn door vliegroest. Van der Molen trommelde vijf andere leden van de vereniging op en samen hebben zij als vrijwilligers in de kapel van Museum Elburg de geweren uit elkaar gehaald en helemaal schoon gemaakt. Daarna werden de wapens in de kristallijne was gezet. Ze zijn dan beter beschermd tegen oxidatie. Dit proces zal in het najaar nog eens te zien zijn met de overige wapens uit het depot. Bezoekers kunnen ook vragen stellen over de historische wapens. De leden van de Nederlandse vereniging voor wapenhistorie en techniek hebben bijzonder veel kennis over historische wapen en vinden het leuk daarover te vertellen.

De lokale omroep heeft een reportage gemaakt van het bezoek van de Nederlandse Vereniging voor Wapenhistorie en Techniek die hieronder te zien is. Ook zijn hieronder meer foto's te vinden. Meer info over de vereniging kunt u vinden op www.nvwht.nl