Ken uw museum | De Stadsomroeper

Vroeger waren er geen NL-alerts of pushmeldingen op je telefoon om belangrijk nieuws door te geven. In plaats daarvan hadden vele dorpen een stadsomroeper die gewapend met bekken en hoorn door de stad liep en boodschappen omriep. Veel particulieren konden zo bekend maken welke aanbiedingen zij hadden en zo hoopten zij natuurlijk op meer klanten! De beslissingen die het stadsbestuur nam, werden ook omgeroepen. Zo wist iedereen welke besluiten er genomen werden.

In ons museum liggen de oude attributen die de stadsomroeper gebruikte, zoals de bekken en de hoorn. Deze attributen komen vermoedelijk uit de 18e eeuw. U kunt dit vinden in ons museum op de zaal –Stad vol Bedrijvigheid-.

Op dit moment zijn er ook nog stadsomroepers actief in het hele land maar vaak werken zij niet het hele jaar. Ook in Elburg hebben we nog een stadsomroeper, Marcel Vlieger. Als je eens bij de Bokbierdag bent geweest, dan ken je hem zeker. Vanaf een paardenkar geeft hij bij elke horecagelegenheid een omschrijving van het bier. Natuurlijk is Marcel als stadsomroeper ook aanwezig bij Winter in de Vesting waarbij hij mee loopt met de optocht. Op Facebook is hij ook druk met het delen van allerlei informatie en is hij een online stadsomroeper, iets wat helemaal bij deze tijd past.

De allerlaatste officiële stadsomroeper was Daniel Hartgers die zijn werk tot 1970 heeft gedaan. Zijn vader, Herman Hartgers, deed het werk voordat Daniel het overnam. Herman nam het werk weer over van stadsomroeper Hulsman.

Els van Andel (woensdag, 29 april 2020 20:44)

Leuke weetjes en elke keer weer even in beeld bij de bezoekers