Concert Susteren koor “ St.-Agnes” | 18 mei om 16.00 uur

”De vrolijke mei en de non in het klooster”

o.l.v Grietje Roozeboom

orgel- Siemone Middel

fluit- Anne-Marije de Haas

Het susterenkoor ”St.Agnes” geeft op 18 mei om 16.00 uur een concert in de kapel van het vroegere Agnietenklooster, wat nu Museum Elburg is.

In de Middeleeuwen woonden de nonnen in dit Agnietenconvent. De mensen in die tijd moesten hard werken om het hoofd boven water te houden. Tijd om te bidden was er niet genoeg. Daarom werd vaak uit een gezin één dochter gegeven om het  klooster in te gaan. Zij kon voor de  hele  familie bidden. De vaak jonge meisjes werd niet gevraagd of ze dit wilden. Deze nonnen, ook wel susteren hadden natuurlijk ook hun dromen. Maar ja…

Hierover heeft J.Brahms een paar liederen geschreven, Ach, ach Ihr armes Klosterfraulein  en Im Stillen Klostergarten. Het susterenkoor o.l.v. Grietje Roozeboom zal o.a.  deze liederen zingen, net als het Nonnenchor, een gebed voor vrede. De liederen worden omlijst door vrolijke meiliederen. De bloeimaand mei geeft inspiratie en vreugde.

Aan het eind van het concert zal “Lof Gods” klinken, een blij lied over de natuur van Jacobus Revius op muziek van  Julius Röntgen. Het susterenkoor wordt op orgel begeleid door Siemone Middel.

Anne-Marije de Haas zal op fluit (en) meespelen met een aantal liederen en solistisch optreden.

Zij speelt o.a. fantasieën  van G.F. Telemann en een werk Charavgi van Calliope Tsoupaki. Charavgi betekent  zonsopgang.

Het susterenkoor “St.Agnes” is opgericht in 2012  en  vernoemd naar St.-Agnes, een dertienjarige vroegchristelijke martelaar, die later de patronesse is geworden van het Elburgse Agnietenklooster.

De fraaie Kloosterkapel van Museum Elburg is geopend vanaf 15.30 uur.

Ontvangst met een kopje koffie of thee. Kaarten voor het concert “Mei concert” kosten € 10,00 en zijn vanaf 1 mei verkrijgbaar bij Musem Elburg.

W.R.Heese (zaterdag, 11 mei 2019 01:21)

Hoe kan ik 2 toegangskaarten bestellen voor het optreden van het
    Susterenkoor op 18 mei '19 in het Museum Elburg.
    Ik verneem het graag van u.
    Met vriendelijke groet,
    Wally Regina Heese

Museum Elburg (zaterdag, 11 mei 2019 12:20)

Dag mevrouw Heese,
    Kaarten voor het concert van 18 mei zijn verkrijgbaar bij de balie van Museum Elburg. U kunt ook kaarten laten reserveren, stuur dan een mailbericht naar info@museumelburg.nl
    Vermeld uw achternaam en het aantal kaarten dat u wilt reserveren. De kaarten liggen dan voor u klaar bij de balie van Museum Elburg. U kunt ze ter plekke contant of per pin betalen.

Met vriendelijke groet,
    Museum Elburg