Rotary Museumkidsweek 19 t/m 26 oktober

Ook dit jaar biedt Museum Elburg de Rotary Museumkidsweek aan in de herfstvakantie. Kinderen van vijf tot elf zijn die week welkom om elke dag een andere activiteit te komen doen. Dankzij de Rotary Club Oldebroek – Elburg mogen kinderen gratis naar het museum en worden ook alle activiteiten gratis. Rotary Club Oldebroek-Elburg steunt naast Museum Elburg ook Boerderijmuseum ‘de Bovenstreek’ in Oldebroek.

Op zaterdag 19 oktober starten we Rotary Museumkidsweek met een KLOOSTERdag waarbij het klooster weer tot leven komt! Kinderen kunnen die dag verkleedt als non of monnik allerlei activiteiten doen die de Susters vroeger in het klooster hebben geleefd en wat zij ook deden.

Van dinsdag 22 tot en met zaterdag 26 oktober zijn er verschillende themadagen met uiteenlopende activiteiten voor kinderen. Zo is er dinsdag een GRIEZELdag, het is tenslotte bijna Halloween. Op woensdag en donderdag sluiten we aan bij de Kinderboekenweek van dit jaar. Op BOEKENdag leer je hoe in de middeleeuwen een boek werd gemaakt en maak je ook zelf een klein boekje. Op donderdag is het thema REISdag. Het thema van de Kinderboekenweek was “Reis mee!”. Bij ons reis je die dag mee terug in de tijd! Hoe zag een schooltje er vroeger uit? Welke spelletjes werden er gespeeld? De speurneuzen kunnen op vrijdag hun lol op tijdens de EXPEDITIEdag met het zoeken naar een schat! We sluiten de week af met een KNUTSELdag op zaterdag 26 oktober. Knip, plak en kleur op onze zolder.

De Rotary Museumkidsweek sluit de activiteiten aan bij het thema ‘Reis mee!’ van de Kinderboekenweek. Het museum biedt niet alleen kinderen activiteiten aan, maar biedt ook stageplekken aan voor maatschappelijke stagiaires. Zij krijgen de mogelijkheid om kinderactiviteiten te begeleiden en te zien hoe de voorbereidingen eraan toe gaan achter de schermen in een museum.

De activiteiten vinden alle dagen plaats tussen 13.00 en 16.00 uur. Toegang Rotary Museumkidsweek en deelname kinderactiviteiten GRATIS. Begeleiders betalen slechts de helft van de normale toegang namelijk € 3,50.

Dinsdag GRIEZELdag
Om in de maand oktober aan te sluiten bij Halloween gaan we griezelen in het museum. Maak een eng spookhuis, vleermuis, spookslinger of griezelig masker.

Woensdag BOEKENdag
Wie weet er hoe boeken gemaakt worden? En hoe deden ze dat nu vroeger? Schrijf zelf mee en bind je eigen boek in het museum. Ook met deze activiteit sluiten we aan bij de kinderboekenweek door het stimuleren van boeken lezen.

Donderdag REISdag
Om aan te sluiten bij het thema ‘reizen’ van de kinderboekenweek, reizen wij deze dag naar 100 jaar terug. Hoe zag een school er vroeger uit en wat voor spelletjes deden ze toen? Of verkleed je zoals een oude vissersjongen of boerin van het platteland en maak een selfie met een oude lijst!

Vrijdag EXPEDITIEdag

Ga op expeditie in het museum en zoek de schat! Vind jij de schat dan verdien je wat! Daarnaast bieden we een speurtocht door de stad aan langs bijzondere monumenten. Als je deze hebt afgerond krijg je een leuk presentje.

Zaterdag KNUTSELdag

Knippen, plakken en kleuren in het museum.