14 02 | Lezing door kunsthistorica Willy Atema | Tapijt van Bayeux

Donderdag 14 februari

Het tapijt van Bayeux is maar liefst zeventig meter lang en vijftig centimeter hoog. Op dit indrukwekkende borduursel is de slag bij Hastings uitgebeeld.

De slag bij Hastings werd op 14 oktober 1066 uitgevochten tussen een Normandisch-Frans leger onder leiding van hertog Willem II van Normandië en een leger onder leiding van de Angelsaksische koning Harold II. De slag is vernoemd naar de Engelse plaats Hastings.

Dit tapijt is eigenlijk net een groot stripverhaal. Het is van linnen en geborduurd met gekleurde wol. Volgens een legende is het tapijt ooit vervaardigd door niemand minder dan koningin Mathilde. Samen met haar hofdames zou zij dit indrukwekkende tapijt hebben gemaakt. Verschillende onderzoekers concluderen echter dat dit niet erg waarschijnlijk is. Een van de beroemdste scènes op het tapijt, is de scène waarin koning Harold geveld wordt door een pijl in zijn oog. Ook is er een komeet te zien op het tapijt. Men gaat er van uit dat dit een beeltenis is van de Halley en dat het hier om de oudste bekende waarneming van een komeet in Europa zou gaan.

Vandaag de dag is het tapijt van Bayeux te bewonderen in het Centre Guillaime le Conquérant in Bayeux. Jaarlijks wordt het tapijt van Bayeux door vele toeristen bewonderd.

Willy Atema is kunsthistorica en eigenaar van Kunsthistorisch Bureau Kunst en Kunde, Vlaardingen. Zij geeft cursussen, workshops en lezingen over allerlei onderwerpen in de beeldende kunst. Dat doet zij met veel passie. Zij is inmiddels een trouwe gast bij de Culturele Stichting Elburg.

De lezing op 14 februari vindt plaats in het Refter van museum Elburg, ingang Zuiderwalstraat. Aanvang 20.00 uur, zaal open om 19.30 uur.

De entree is € 10,00. Reserveren kunt u via culturele.activiteiten.elburg@gmail.com. Kaarten kunt u ook aan de zaal kopen.

Info: Bob Middelburg. 0615 470739