Concert Susterenkoor “St.- Agnes” zaterdagmiddag 18 april GEANNULEERD

Foto Lusine Grigoryan

“Ora et Labora, bid en werk“

Verhalen en liederen over het leven van de Susteren in het Agnietenklooster van Elburg  rond 1500

Ora et labora is een kloosterregel van de heilige Benedictus van Nursia uit de zesde eeuw. Benedictus zag bidden en werken als één geheel, hij geloofde erin dat het van belang was om beide dingen te combineren. Met deze uitspraak wilde hij een balans creëren tussen bidden en werken voor de monniken. Ook voor andere religieuze groeperingen in de Middeleeuwen werd Ora et Labora het motto!

Ruim 500 jaar geleden woonden in het Agnietenklooster in Elburg de Susteren of nonnen. Zij hadden een strak dag- en nachtritme. Alles gebeurde op vaste tijden. Het opstaan, werken in het klooster, werken in de tuin, verzorgen van de maaltijden. De werkzaamheden werden op vaste tijden onderbroken. De Susteren gingen dan naar de kapel om te bidden en te zingen. Bepaalde liederen werden elke dag gezongen, o.a. psalmen.

Dit bijzondere leven, van bidden en werken van de Susteren wordt op een nog nader te bepalen datum in het licht gezet.

De directeur van Museum Elburg, Anne-Marie van Hout, zal vertellen over bidden in de kapel, werken in het klooster en in de kloostertuin.

De verhalen worden omlijst met liederen door het Susterenkoor “St.- Agnes” o.l.v. Grietje Roozeboom. Het Susterenkoor, gekleed in habijten, zingt liederen naar voorbeeld van de Susteren in de middeleeuwen.  De Susteren zingen de Messe Basse met Kyrie Eleison, Sanctus, Benedictus en Agnus Dei van Gabriel Fauré.  Aangevuld met “Hebe deine Augen”, van Mendelssohn en een psalm van Dvorak. Over het werken, de kloostertuin, de vreugde van de lente zingen  de Susteren o.a. Frühlingsgruss van Heinrich Heine, Lente en Maiglöckchen und die Blümelein van Mendelssohn.

Siemone Middel zal een aantal liederen begeleiden op het orgel.

Het Susterenkoor “St.- Agnes” werd opgericht in 2012  en is vernoemd naar St. Agnes, een dertienjarige vroegchristelijke martelaar, die later de patronesse is geworden van het Elburgse Agnietenklooster. Het concert begint om 16.00 uur.

De fraaie Kloosterkapel van Museum Elburg is geopend vanaf half vier, ontvangst met een kopje koffie of thee. Kaarten voor het concert “Ora et Labora” kosten € 10,00 en zijn vanaf een nader te bepalen datum verkrijgbaar bij Museum Elburg.