Expositie Maandag Wasdag in de Vischpoort

Vanaf zaterdag 26 mei exposeert kunstenares Rolina Nell in de Vischpoort, een buitenlocatie van Museum Elburg. Zij toont daar werk uit haar project  “Maandag Wasdag”. Haar werk is te bezichtigen zijn tijdens het openstellen van de Vischpoort in de zomermaanden.

De Vischpoort is geopend van 17 juli tot en met 18 augustus van dinsdag tot en met zaterdag tussen 12.00 - 16.30 uur. Ook is de expositie extra geopend op zaterdag 8 september tijdens Open Monumentendag. Vanaf dinsdag 17 juli is er een waslijn gespannen in de Kloostertuin met geprint textielwerk wat voor wapperende kunst zorgt.

Rolina Nell is geboren en getogen in de Noordoostpolder. Ze studeerde aan Academie Minerva in Groningen  en woont en werkt sinds 2013 als beeldend kunstenaar op een boerderij vlakbij Rutten in de Noordoostpolder.

Terug in de Noordoostpolder raak ze geïnteresseerd in de vrouwen die in de jaren 40-50 met hun man mee kwamen. Net als haar oma die met haar opa vanuit Wassenaar naar de polder kwam. Op zoek naar beeldmateriaal uit die periode, komt ze tot haar verrassing foto’s tegen van vrouwen in klederdracht voor de nieuwe boerderij en op de markt bij de poldertoren in Emmeloord. Vanuit verschillende provincies werden gewoontes en dus ook klederdracht, meegenomen naar het nieuwe land; de Noordoostpolder. Een historisch en actueel thema. De titel Maandag Wasdag verwijst naar het verliezen van culturele tradities en de hiermee verbonden structuur.

Het werk van Rolina ontstaat door waarneming en interactie met de omgeving en het dagelijks leven. Intuïtie en verbeelding spelen hierbij een belangrijke rol. Vrouwen en meisjes staan centraal in haar werk, afgeleid van haar eigen vrouwelijkheid. Universele houdingen en poses van vrouwen, die subtiel en cultuurgebonden toch een persoonlijkheid prijs geven. Het ontbreken van gezichten als een belangrijke menselijke kenmerk laat ruimte voor de verkenning van vrouwelijke identiteit achter culturele codes.

Daarnaast heeft ze een speciale interesse voor kleding, stoffen en motieven. In het project Maandag Wasdag krijgt dit vorm in een reeks schilderijen en tekeningen. Schilderijen in grijze en zwart/wit ei-tempera en tekeningen in houtskool en potlood waarbij vrouwen in traditionele klederdrachten het onderwerp vormen.

Klederdracht als expressie van cultuur en identiteit, opgaand in de geschiedenis. Schilderijen en tekening waar de historie voelbaar is en de identiteit mysterieus blijft, gebaseerd op foto’s uit een ver verleden die ze op een bijna fluisterende wijze de actualiteit in schildert en tekent.

Het project Maandag Wasdag was eerder te zien in museum Schokland op het voormalig eiland. Rolina wil het project Maandag Wasdag presenteren op meer verschillende historische plekken aan de voormalige Zuiderzee. Zo ook in de Vischpoort van Museum Elburg, de enige in Elburg overgebleven poort die ook diende als lichtbaken voor de vissers en vrachtvaarders op de Zuiderzee.