Gerrit van Emous                             Beelden in de Kloostertuin

12 07 2014 | 14 09 2014

Gerrit van Emous (1959 ) is geboren en getogen in Putten. Sinds ca. vijftien jaar maakt hij sculpturen, voornamelijk in brons en staal. Zijn bronzen beelden tonen de expressiviteit van o.a. sportende figuren. Ook heeft hij veel beelden gemaakt van dieren.

Zijn ambitie is om grote beelden te maken in staal. Vanuit zijn technische achtergrond kent hij de diverse technieken, zoals het vervaardigen van beelden vanuit gesneden platen, gebogen staven rondstaal of een combinatie hiervan.

Gerrits carrière kreeg een extra boost door zijn deelname aan de expositie‘ Beeld van Beatrix’ (2013) in Paleis Het Loo, waar zijn werk drie maanden naast werk van Andy Warhol heeft gestaan. Sinds enkele jaren maakt hij ook veel portretten van mensen. Gerrit pleegt zijn beelden niet tot in de finesses uit te werken. Hij zoekt vooral de zeggingskracht van expressie en compositie, en vindt die eerder door níet alles perfect af te werken.

Van Emous werkt veel met Cortenstaal, de roestkleur past prachtig bij de gebouwen van het van het oude klooster en dus van Museum Elburg. Er is vooral gekozen voor beelden rond het thema dieren, wat mooi aansluit bij Franciscus van Assisi. Immers de Agnietenzusters leefden naar de derde regel van Franciscus van Assisi, die bekend staat om zijn liefde voor dieren en alles wat natuur is.