Upcycle - Nuborgh College LF 04 07 2016 | 24 08 2016

Leerlingen uit klas 2 van het Nuborgh College (locatie Lambert Franckens) houden een expositie van eigengemaakt werk in Museum Elburg. Het thema is Upcycle. Upcycle is een engelse term en betekent dat je materiaal en objecten die je normaal als waardeloos beschouwt een tweede leven geeft, zeg maar een upgrade.

Upcyclen leert je anders tegen voorwerpen aan te kijken. De functie van het voorwerp kan hetzelfde blijven, maar deze kan ook veranderen. Zo kan een lp een klok of een bijzettafel worden, en pallet een memobord of tafel en een oude schoen een stoere lamp. Leerlingen hebben zelf iets meegenomen en hebben met veel enthousiasme en fantasie gewerkt aan de (gebruiks)voorwerpen. Er is dan geen voorwerp hetzelfde.

Het zelf kunnen kiezen van wat ze gingen maken zorgde bij de meeste leerlingen voor een sterke motivatie. Sommigen waren niet te stuiten en maakten meerdere voorwerpen. Voor ieder voorwerp is een label en prijskaartje gemaakt en de bedoeling is dat de producten verkocht worden. De opbrengst komt weer terug bij de leerlingen door middel van een aantrekkelijk duurzaamheidsproject in klas 3.

Het thema Upcycle  is gekozen in het kader van de duurzame school waar het Lambert Franckens sinds vorig seizoen vorm aan geeft. Ieder jaar zijn er acties waarbij leerlingen bewust worden van wat een duurzame leefomgeving inhoudt en wat je eigen mogelijkheden zijn om een steentje bij te dragen.

Wilt u dit project steunen, dan kan dat door een product te kopen uit de expositie. De expositie is in Museum Elburg van 4 juli tot en met woensdag 24 augustus.

Van harte welkom!