Onthulling koorhek

Op vrijdag 11 september is na ruim vier eeuwen weer een koorhek aanwezig. Tussen de middelste bogen van de bijzondere dubbelkapel heeft altijd een koorhek gezeten maar rond het eind van de zestiende eeuw is het koorhek verdwenen. De oorspronkelijke duimen zaten nog wel in het metselwerk. De medewerkers van Museum Elburg zijn meer dan drie jaar op zoek geweest naar een hek dat past bij de tijd en de stijl, en dat ook nog tussen de bogen paste. Het leek onmogelijk. Dit voorjaar is bij een antiquair in België dan toch eindelijk het juiste hek gevonden. Het leek alsof het hek voor de kapel van het Agnietenklooster gemaakt was.

Via Museumsmederij De Hoefhamer uit Elburg is tenslotte smid Bram de Jongh van Bramco uit Kampen benaderd om het hek zo aan te passen dat het tussen de bogen geplaatst kon worden. Bram de Jongh: “Een hek als dit is zo bijzonder, daar moet je niet te veel aan restaureren. Ik heb er voor gekozen het hek zo te conserveren en te ondersteunen dat het met zo min mogelijk aanpassingen aan de oorspronkelijke duimen gehangen kon worden. Het koorhek is een prachtig kunststuk, heel fragiel maar juist dat oude moet je behouden en niet vervangen”.

Directeur Anne-Marie van Hout van Museum Elburg is blij dat met het plaatsen van het hek weer een stukje van het verhaal van het pand verteld kan worden. “Na de beeldenstorm was er van het katholieke leven in Elburg weinig over. Het klooster stond er nog maar we hebben helemaal geen objecten uit die tijd. Het koorhek dat hier vroeger hing, scheidde het altaargedeelte van het gedeelte waar leken staande de dienst konden volgen. De zusters die hier leefden woonden de dienst bij vanaf de bovenkapel. Er was geen contact tussen de zusters en de leken. Ik vind het heel bijzonder dat we nu dit stuk van het verleden weer terug hebben gebracht. Het feit dat we dat samen met

Museumsmederij De Hoefhamer en Bram hebben kunnen doen maakt het alleen maar leuker”.

De datum van de onthulling is niet willekeurig, op zaterdag 12 september op de Open Monumentendag met als

thema dit jaar ‘Kunst en ambacht’. Het hekwerk is een kunstwerk en het werk dat er door Bram de Jongh aan is verricht is ambacht. Het is dat de titel meestersmid in Nederland niet gevoerd wordt, anders zou Bram alle kwalificaties hebben. Het volgende project dat Museum Elburg en Museumsmederij De Hoefhamer samen doen is het vervaardigen van een smeedijzeren trapleuning voor de stenen wenteltrap van de beneden- naar de bovenkapel.

FOTOBIJSCHRIFT

1 Plaatsing hek door Bram de Jongh en John